Waar heb ik mijn litteken van?

4 jaar geleden ben ik naar Zuid-Afrika geweest. Na de reis had ik een rood uitstekend bolletje ter hoogte van mijn hals, ik dacht dat het weg zou gaan maar na een paar maanden werd het wit. Ik heb geen idee hoe ik aan dit litteken kom, ik dacht dat het een beet was want we sliepen toen in tenten midden in de wildernis. Ik ben nog steeds niet naar de dokter geweest omdat ik dacht dat het maar een litteken was en de dokters er toch niks aan konden doen, maar nu heb ik nog een wit bolletje bij gekregen en rondom allemaal rode punten die heel veel pijn doen, ik weet niet of het er mee te maken heeft of het gewoon puistjes zijn. Laats krapte ik aan het litteken niet omdat ik jeuk had maar gewoon zomaar en het ging open, toen kneep ik erop en kwam er sap uit. Ik vind het vies en gênant, bij de andere bolletjes gebeurd dit ook.

Beschrijving litteken:
Diameter is ongeveer 1 cm, het is rond, dik, wit en het steek boven de huid. Toch lijkt het dat er een schijfje onder de huid zit. Rondom zijn er rode soort van puistjes en 1 nieuw wit kleiner bolletje, als je er op knijpt komt er doorzichtig vloeibaar sap uit, de huid is ook heel kwetsbaar en gevoelig.
Ps: Ik weet eigenlijk niet zeker of dit een litteken is.

Als iemand weet wat dit is of wat ik moet doen laat het weten!
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Naar de huisarts, deze kan je onderzoeken en helpen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heb je er een paar foto's van ?

Antwoorden (1)

Het zou mogelijk kunnen zijn dat jij myiasis hebt. Myiasis is een veel voorkomende parasitaire infectie van de huid die door reizigers uit tropische gebieden kan worden meegenomen.

De naam myiasis komt van het Griekse woord “myia ”, wat vlieg betekent. In Afrika zijn veel soorten vliegen uit de familie Cordylobia. Deze kunnen ervoor zorgen dat hun eitjes in de huid van vee of een mens gedropt worden en daar binnen een half uur als larven uitkomen die zich daar vervolgens ingraven.

In de huid ontstaan daardoor een soort steenpuisten, met in het midden een opening waardoor de larven kunnen ademen. Na ongeveer 50 tot 60 dagen zijn de larven volgroeid en verlaten 's nachts de gastheer. Vervolgens verpoppen ze op de grond en ontpoppen na een week tot vlieg. De cyclus kan daarna opnieuw beginnen.

Als jij huidmyiasis zou hebben dan kunnen die puisten geïnfecteerd raken met bacteriën. Dit kan pijnlijk zijn en soms - vooral nadat dit proces langere tijd door heeft kunnen gaan - ontstaat er koorts of lymfeklierzwelling en dat kan zich over je hele lichaam verspreiden.

Iemand die terugkomt een reis in de tropen en een wat pijnlijke onverklaarbare bult of puist in de huid ontdekt wordt daarom geadviseerd om dit zo snel mogelijk aan een arts te laten zien. Na verwijdering van de larve(n) is de gastheer genezen. Er is in principe geen aanvullende behandeling nodig.
Amadea
4 jaar geleden
nounka
4 jaar geleden
4 jaar lang?