Waarom kan mijn huisarts laboratorium uitslagen etc. niet digitaal naar mij verzenden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Mijn huisarts kan dit wel. Er is een speciale patientenportal, waar je op inlogt met je digid.
Daar kun je o.a. afspraken inplannen, maar ook labresultaten zien.
Thecis
4 jaar geleden
Met even navragen (letterlijk binnen een minuut) kon mijn huisarts de resultaten gewoon op de reguliere mail zetten.

Antwoorden (1)

Omdat privacygevoelige informatie niet gemaild mag worden met een gewoon mailprogramma. Het zou gehackt kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Dit is in basis onzin. Mail mag gewoon gebruikt worden, maar wel met een aantal voorwaarden. 1 van die voorwaarden is dat je naar een specifiek persoon moet mailen (dus niet naar een info@ mailadres).
Daarbij kan je bestanden voorzien van een wachtwoord en dit wachtwoord met de ontvanger communiceren. De AVG staat dit gewoon toe.
Echter is dit meer moeite voor zorginstellingen en dat willen ze vaak niet. Of ze gebruiken inderdaad Zorgmail voor communicatie onderling. Nog steeds zijn er ook zorginstellingen die wille dat je faxt. Alsof dat niet op het verkeerde bureau of door een ander willekeurig iemand mee genomen kan worden....
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Foutje van mijn kant. Meerdere gedachtes die door mijn hoofd gingen. Begonnen met een gedachte als aanvulling maar er toch iets anders van gemaakt. Had gewoon zonder verwijzing naar jou gemoeten.