Wat helpt er tegen hoesten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Bij mij helpt tijmsiroop goed. Dat kun je bij de drogist of apotheek kopen. Maar als de klachten lang aanhouden moet je even naar de dokter.
Amadea
4 jaar geleden
Wat is bij jou de oorzaak van het hoesten?

Antwoorden (4)

Zorg voor schone lucht in uw huis en op uw werk. Zorg dat u zo min mogelijk in slecht geventileerde of rokerige ruimtes komt.
Stoppen met roken kan helpen de hoestklachten te verminderen.
Probeer de keel zo min mogelijk te schrapen. Schrapen van de keel houdt de hoestklachten in stand.
Vastzittend slijm kan een vervelend gevoel geven. Stomen boven een kom met heet water kan ervoor zorgen dat het loskomt. Doe niets in het water, dus géén menthol of eucalyptus bijvoorbeeld. Dat kan de slijmvliezen irriteren. Iets warms drinken helpt soms ook om het slijm los te maken.
Hoestmiddelen en slijmoplossende drankjes worden veel verkocht maar helpen niet. Van hoestmiddelen die u bij de drogist of apotheek kunt kopen, is de werking nooit aangetoond. Ze helpen niet tegen hoest of slijm en zeker niet om de hoestklachten sneller te laten genezen.
Bij een pijnlijke keel helpt het vaak om iets kouds te drinken.
Is de keel alleen schraal, dan kan het juist prettig zijn om iets warms te drinken. Een eetlepel honing in de mond laten smelten of op een dropje zuigen kan ook helpen.
Ook bij kriebelhoest kan een lepel honing of op een dropje zuigen helpen. Drink thee met honing of met suiker.
Hoesten gaat vaak samen met verkoudheid. In dat geval kan het prettig zijn om uw neus open te houden door een neusspray met zout water te gebruiken.

Neem contact op met uw huisarts:

als u langer dan 3 weken hoest;
als u benauwd bent of een piepend geluid maakt bij het ademhalen;
als u bloederig slijm ophoest;
als u suf bent;
als u pijn heeft die vastzit aan de ademhaling;
als u naast het hoesten langer dan 3 dagen koorts heeft (meer dan 38°C, meet de temperatuur via de anus);
als u opnieuw koorts krijgt nadat u meerdere dagen geen koorts meer had;
als u hoest en ouder bent dan 75 jaar;
als u koude rillingen heeft;
als u een verminderde weerstand heeft (bijvoorbeeld als u prednison of chemotherapie krijgt, of als u besmet bent met hiv);
als u vaker periodes met hoesten heeft (zeker als u rookt).
Heeft u andere verschijnselen waar u zich zorgen over maakt? Overleg dan met uw huisarts.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Je kunt ook een afgestreken theelepel zout in een kopje lauw water doen en dan opsnuiven. Dat is goedkoper dan zo'n spray en werkt net zo goed. Verder een prima antwoord.
Gegarandeerd dat codine je van het gehoest afhelpen zal.
Verkrijgbaar op recept.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Abcde
4 jaar geleden
Codeïne werkt niet altijd en niet bij iedereen. Een geneesmiddel dat codeïne bevat mag ook alleen gebruikt worden bij een droge hoest of kriebelhoest. De hoestprikkel hiermee onderdrukken bij een vastzittende hoest (slijm ophoesten) kan gevaarlijk zijn of worden.
Niet iedereen heeft dag en nacht een open raam in huis. soms wordt er maar weinig gelucht heel vroeg en heel laat op de dag. Ik merk dat veel mensen met een gesloten raam slapen tegen geluiden bv. Dit blijkt ook een bron van hoest te zijn.
Benauwdheid, zeker als je in een slaapkamer met gesloten deur slaapt dan heb je geen frisse lucht maar wordt het bedompt.
Een bak met water aan de radiator kan ook helpen. Door de verdamping is de lucht minder droog. Vooral in de woonkamer wordt dit veel toegepast.
Dat is om hoesten te voorkomen.

Wat helpt er tegen hoesten?
Een dropje nemen of een hoestbonbon, van die groene zijn ook goed of hoestdrank in soorten en maten verkrijgbaar bij de drogist.
Er zijn nog wat oude trucs zoals kamillethee drinken of warme thee met honing of twee lepels honing slikken wat je keel onmiddellijk verzacht, niet meteen iets drinken hierna anders helpt het niet.

De beste tip is een gouwe ouwe: vochtig washandje op je keel en een sjaal eromheen. Dit gaat broeien en helpt het herstel van de pijnlijke keel waardoor je minder gaat hoesten.
Beterschap hoor!

N.B.
**Nog een tip voor een verstopte neus die vaak ook samengaat met hoesten: leg naast je bed een doorgesneden ui, deze zorgt dat je neus weer open gaat. Kan meerdere nachten nodig zijn.
**Wees voorzichtig met de bekende neusspray, niet iedereen reageert hier goed op, mijn huisarts zei dat het niet raadzaam was om te gebruiken, bij deze.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Wij deden altijd nog een klein schepje zout op dat washandje (of doekje) en dan de sjaal eromheen. Prima antwoord.
Ik zou eens langs de apotheker gaan en vragen achter een zalfje van Vics. Het is een soort crème die je op je borstkas smeert en ik gebruik het zelf ook.