Mag ik met mijn beugel spalk/draadje een MRI scan ondergaan?

Nadat mijn beugel 10 jaar geleden er uit was gehaald, kreeg ik achter m'n voortanden (onder en boven) een metalen spalkje/draadje om te voorkomen dat m'n gebit weer zou gaan verschuiven/scheef staan. Echter heb ik vanavond een MRI scan, en besef nu pas dat ik die spalkjes nog in m'n mond heb zitten. Wetende dat er geen metalen plaatjes/gebitten/magnetische objecten mee mogen richting de MRI scan maak ik mij nu wel erg veel zorgen. De spalkjes kunnen er niet uit worden gehaald vandaag. De MRI scan is overigens voor m'n hersenen, dus het magnetische veld hangt recht boven de spalkjes.
Mijn orthodontist van 10 is al met pensioen, en ik kan geen adres gegevens/telefoonnummer vinden om te achterhalen welk materiaal ze hebben gebruikt in de spalken. Eigen dossier heb ik ook niet meer, die is ooit met de verhuizing zoek geraakt. Mijn huidige tandarts weet het ook niet, maar het meest aannemelijk is wel RVS/metaal.
Ik zal dit zeker aangeven bij de laborant en assistente, maar ben erg bang dat óf ik geen scan kan ondergaan nu, óf de MRI scan mijn gebit uit elkaar rukt/kapot maakt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
32.1K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Een beugel of een draadje achter de tanden is geen probleem voor het MRI onderzoek.
Het kan echter wel zo zijn dat bij een beugel (niet een draadje) de scanner zich minder goed kan afstemmen als het metaal zich in de buurt van het hersengebied bevindt dat wordt gescand. Helaas is er geen manier om van tevoren te weten tot hoeveel vervorming dit kan leiden.
Het Wilhelmina Kinderziekenhuis: heb je een ‘vaste’ beugel? En wordt er een MRI-scan
gemaakt van je hoofd, hals of nek? Bel dan van tevoren met de MRI-afdeling. Je hoeft niet te bellen als er alleen een ijzeren draadje achter je tanden zit.
SimonV
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Lijkt me een geruststellend antwoord. +