Als het echt waar is dat je lichaam na 7 a 8 dagen niet meer om nicotine vraagt, waarom is stoppen m?

Sorry vraag past niet in het vakje: als het echt waar is dat je lichaam na 7 a 8 dagen niet meer om nicotine vraagt, waarom is het zo moeilijk om te stoppen met roken?
Is dat dan echt puur psychisch?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Castle
4 jaar geleden
Ik ben zelf (15 jaar geleden) gestopt met roken van de ene op de andere dag. na 15 jaar roken. Het meeste rookte ik op het werk. Het moeilijkst is het geestelijke. Een sigaretje was voor mij stressverlichtend. Even een rustmomentje. Ook na het eten was het lekker. Ik merkte na het stoppen dat ik soms naar mijn borstzakje greep (waar voorheen de sigaretten in zaten). Ik heb zelf niets gebruikt (geen kauwgom, pillen of pleisters) om te stoppen. Het gemis van nicotine deed mij niet zoveel. Volgens mij is de momenten van de sigaret pakken en de gewoontes die je eromheen hebt ontwikkeld bepalend ondanks dat nicotine op zich ook verslavend zou moeten zijn.

Antwoorden (2)

Maar, ook al is de nicotine na maximaal een week uit uw lichaam, de behoefte aan een sigaret is dat niet. Dit is geen ontwenningverschijnsel, maar een gewoonte: u bent jarenlang gewend om in bepaalde situaties of op gezette tijden een sigaret op te steken. Dit wordt geestelijke afhankelijkheid genoemd, de vaste gewoontes en ideeën die u heeft over roken. U kunt het idee ontwikkelen dat roken u troost kan geven of u kalmeert. Een sigaret heft echter alleen de ontwenningsverschijnselen tijdelijk op. De werkzame stoffen in de sigaret hebben geen kalmerend maar een opwekkend effect: de hartslag en bloeddruk gaan ervan omhoog.
ronron1212
4 jaar geleden
Ook de emotionele kant van roken is verslavend. Het gaat om een complex fenomeen, waarbij verschillende elementen een rol spelen. De sigaret is vaak compleet verweven in je leven en heeft daarin verschillende rollen:
• Gewoonte: er zijn veel momenten dat je als het ware vanzelf een sigaret opsteekt: bij het opstaan, bij een kopje koffie, in de kroeg bij een biertje.
• Genotsproduct: de sigaret is vaak onlosmakelijk verbonden met de prettige momenten van het leven.
• Steun en toeverlaat: de sigaret die we opsteken bij verdriet, vermoeidheid of stress.

Longarts Wanda de Kanter:
Roken is een hersenziekte. En nog een verdomd hardnekkige ook.
Rokers zien zichzelf vaak als zwak. Geen sigaret opsteken is toch gewoon een kwestie van ruggengraat, wordt al snel geroepen. Maar stoppen met roken heeft helemaal niets met ruggengraat te maken. De tabaksindustrie doet er alles aan om sigaretten zo verslavend mogelijk te maken. Er zitten stoffen in die voorkomen dat je hoest. Zoetstoffen en ammoniak zorgen ervoor dat de nicotine in een wip in je hersenen belandt.
SimonV