Is een slecht gehoor na flauwvallen normaal?

Ik ben vandaag bijna flauwgevallen door zenuwen en stress die eruit kwamen. Terwijl het gebeurde hoorde en zag ik heel wazig. Ik ben niet flauwgevallen en ik voel me veel beter nu maar ik hoor nog altijd slecht aan mijn linkeroor vooral als ik iets met geluid luister en daarvoor had ik dat helemaal niet. Is dit normaal? Soms hoor ik er ook gepiep bij

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Het is niet normaal, maar kan wel gebeuren. Niet door het bijna flauwvallen, maar wel door de stress.

Als je echt was (flauw)gevallen had je binnenoor door een klap tegen het hoofd beschadigd kunnen raken.

Stress heeft invloed op ons hart- en vaatsysteem. Stress kan de doorbloeding van het oor negatief beïnvloeden en daarmee van invloed kan zijn op het ontstaan van slechthorendheid en ook tinnitus (het gepiep dat je hoort).

Als de klachten blijven, zou je naar de huisarts kunnen gaan.
.
Uitleg
De haarcellen in het binnenoor zijn verantwoordelijk voor het omzetten van opgevangen geluiden in elektrische impulsen die naar de hersenen gestuurd worden om daar herkend te worden.
Voor een optimale werking rekenen ze op een vlotte bloedtoevoer. Bij langdurige of chronische stress is er een overproductie aan adrenaline die een verhoogde bloeddruk veroorzaakt. Deze vermindert de bloedsomloop naar de oren.
Daardoor kunnen de haarcellen beschadigd raken, hetgeen gehoorproblemen tot gevolg kunnen hebben.
____

Edit: kunnen hebben = kan hebben.
SimonV