Bewegen verlaagt het slechte LDL-cholesterol, maar waarom precies?

Om het slechte LDL cholesterol gehalte te verlagen moet je afvallen en gezond eten.
Dat kan ik mij voorstellen: heeft met consumptie van vetten te maken. Maar waarom bewegen het slechte LDL verlaagt, daarop heb ik nergens een antwoord kunnen vinden. Je zou, voor hetzelfde geld, ook kunnen zeggen dat bewegen het goede HDL verlaagt. Misschien is er een logische verklaring voor . . .

4 jaar geleden
2.3K
spw65
4 jaar geleden
Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties.
Zowel die van tinus1969 als die van elder161 vind ik uitstekend, dus vind ik het heel moeilijk om het 'beste' antwoord aan te wijzen, ze zijn voor mij even goed.
De afbraak van LDL door spiergebruik, daar was ik mij niet van bewust.
Nogmaals dank!

Het beste antwoord

De functie LDL is het vervoeren van vet en cholesterol naar de (spier)cellen die vet gebruiken als energiebron. Beweging zorgt voor energieverbruik, en spiercellen zullen dus extra LDL opnemen uit het bloed zodra ze veel energie verbruiken.

Een hoog LDL is een typische onbalans; het lichaam zit tsjokvol energie (in de vorm van vet) en kan die nergens kwijt.
Overigens helpt minder vet eten daar maar beperkt bij; je lever produceert (als je veel koolhydraten eet) grote hoeveelheden vet en cholesterol uit suiker en zal die cholesterol daarna via LDL proberen af te voeren naar spiercellen.
tinus1969
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is een duidelijk verschil tussen de HDL en LDL-cholesterol.
De LDL, HDL, en VLDL (wat betekent ‘’very low density lipoproteïnen’’), zorgen ervoor dat triglyceriden en cholesterol vanuit de lever door je lichaam worden getransporteerd. Je cellen gebruiken het cholesterol en uiteindelijk zorgt het HDL cholesterol er voor dat de cholesterolresten weer vanuit je bloed terug naar de lever wordt getransporteerd.
HDL funcioneert als een bezemwagen en ruimt alle cholesterolresten op en voert het weer af naar de lever.
De reden waarom mensen LDL ‘’slecht’’ noemen is dat te veel van deze vetten zich nestelen in de aderen waardoor er blokkades kunnen optreden met een verhoogt risico op hart- en vaatziekten als gevolg.
Door te bewegen vragen de spieren meer om voedingsstoffen, dus ook vetten. De LDL-cholesterol (en ook wat HDL) wordt daarbij afgebroken. De extra HDL echter zal de niet afgebroken lipiden weer terugbrengen naar de lever.