Wat zijn nou precies die beruchte pollen waar hooikoorts 'patiënten' last van hebben?

Kun je die bijvoorbeeld gewoon voorbij zien 'vliegen'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Pollen is hetzelfde als het stuifmeel dat bepaalde bloemen produceren. Het bestaat uit miniscule "korreltjes" - zie de Bron hieronder voor foto's en een uitgebreide beschrijving.

Het stuifmeel is vergelijkbaar met de zaadcellen van dieren: het moet van de mannelijke plant (bloem) naar de vrouwelijke plant (bloem) komen om die te bevruchten; pas daarna kunnen zich zaden vormen.

Sommige planten brengen hun pollen over middels insecten, zoals bijen, maar ook vele andere insecten kunnen de rol van bestuivers op zich nemen.

Sommige planten, bijvoorbeeld grassen, maar ook bomen zoals de berk, brengen hun pollen over middels de wind. Dat stuifmeel zweeft dus rond in de lucht, vooral op redelijk winderige, droge dagen.

Iedereen ademt een beetje van dat stuifmeel in.

Bij hooikoortspatiënten ziet het lichaam dat onschuldige stuifmeel aan voor een gevaarlijke indringer, die aangevallen moet worden. Die aanval gaat gepaard met ontstekingsreacties, lichte koorts, vermoeidheid, gezwollen slijmvliezen, niezen en rode jeukende ogen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Op je vraag of je pollen voorbij kunt zien vliegen:

Nee, dat kan niet. Daarvoor is het te weinig.

Je kunt wel een gelig laagje zien op ramen, op auto's, op terrastafels, of op het wateroppervlak (mits het water niet teveel golft). Dat gelige laagje bestaat uit miljarden microscopisch kleine pollen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
gras pollen zie je niet
pollen gras wel.
Cryofiel
13 jaar geleden
LOL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bomen vooral, wat mij betreft. Hazelaar, els en berk, van februari tot half april. Dit jaar wat later vanwege aanhoudend koud weer.

Andere antwoorden (5)

mensen met hooikoorts ze kunnen niet goed tegen vers gemaait gras sommigebloemen en gewoon stofdeeltjes van buiten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pollen zie je niet het zit in de lucht en je snuift ze op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt het vergelijken met een bacterie of virus, zie je ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik zie ze niet vliegen.

Ik zie ze niet maar ik voel ze wel.
Net zoals huisstofmijt. Dat zie ik ook niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zogenaamde katjes die aan de bomen hngen begin lente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stuifmeel, graszaadjes, zaadjes van de berkenboom, er is zoveel waar iemand allergisch voor kan zijn en zich dus ook onder de noemer hooikoortspatient mag scharen.
Zie bron wat het allemaal kan zijn.