Hoe kun je minder twijfelachtig worden?

Ik ben af en toe erg besluiteloos.. mensen kunnen me weer aan het twijfelen brengen en me weer aan een andere keuze doen denken. Af en toe wordt ik erg 'paniekerig' wanneer ik keuzes moet maken. En als ik dan gekozen heb dan blijf ik aan de andere keuzes denken en piekeren.

Overigens lukt het me soms ineens wel wonderbaarlijk goed! En uiteindelijk neem ik ook meestal wel de goede beslissing maar het piekeren en twijfelen blijft..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volg 'm dan maar :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Leuk binnen 5 min al 4 x gv :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk gezegd twijfel ik ook vaak over mijn antwoorden. Jouw beschrijving klopt precies. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ook vaak een antwoord getikt (heel verhaal soms) die ik dan ineens door mijn twijfel weer verwijder of gewoon toch maar niet plaats. 5 minuten later zie ik dan ineens een antwoord van iemand anders wat ongeveer of soms zelf letterlijk mijn antwoord was. Da's ook jammer.. :-)

Het beste antwoord

Wie twijfelt, zondigt niet, zei Fons Jansen ooit. Maar hij bedoelde daar natuurlijk niet mee dat je uitsluitend zou moeten twijfelen, want daar wordt een mens op den duur 'gek' van.

Overmatig twijfelen aan jezelf betekent dat je zelfvertrouwen minimaal tot zeer gering is.

Waar je dus aan werken moet is het opkrikken van het geloof in jezelf.

Hoe doe je dat?

Studeren is verreweg de beste manier om zelfvertrouwen te kweken, maar niet iedereen is in de gelegenheid een studie aan te vangen.

De tweede mogelijkheid is wat meer op je intuïtie te gaan vertrouwen. En vooral nadien bekijken in hoeveel gevallen je het bij het rechte eind hebt gehad.

Hoe meer 'juiste beslissingen' gescoord worden..hoe groter je zelfvertrouwen wordt.

Je zult merken dat je je na een poosje een stuk zekerder gaat voelen en vooral dat je, overtuigd van jezelf, je beslissingen veel sneller durft te gaan nemen.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Je zegt zelf al, dat je achteraf toch altijd de goede beslissing hebt genomen.
Dus een optie (maar geen makkelijke, vooral in het begin niet) is , bedenk tevoren dat je achteraf tevreden bent met je keuze. Dat was vorige keer zo, dus dat zal nu weer zo zijn.
zo gauw je twijfel voelt, denk daar weer aan
succes
anneliez
13 jaar geleden
Zelfvertrouwen hebben en uitstralen Cindy!Jouw antwoorden laten zien,dat je over het algemen ter zake kundig bent,maar niet geheel van je zelf overtuigd. Niet te lang nadenken maar direct proberen te besluiten1 Dit is dus weer typisch zo'n antwoord van een stuurman die aan de wal staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Leuk om te lezen hoe je mijn antwoorden ziet :-)
Blijf je maar vasthouden aan je eerste gedachten je eerste intuitie,en laat daarna maar lekker alles los. Oefening baart kunst. Het is herkenbaar ,maar het is jou keus ,soms is het de angst dat je je moet verantwoorden ,dat maak je paniekerig lijkt mij. Maar zelfs dat is niet nodig. Sta maar voor jezelf !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mooie woorden!
Twijfelen is menselijk, en het leven kent vele golven en dalen.
Soms kom je voor keuzes te staan, waarvan het heel moeilijk is om een beslissing te nemen, vooral bij ethische kwesties.
Ook ik heb die twijfel vaak gekend, vooral bij de sterke vroeggeboorte van onze tweeling, was het, behandelen of niet behandelen.
Keuzes maken is dan heel moeilijk, en twijfel slaat dan inderdaad vaak toe, van heb je het wel goed gedaan.
En soms in die twijfel, weet je vaak het antwoord.
Een antwoord wat vanuit de diepte komt, en waar je achter kunt staan.
Voor mij is dat de stille hulp van een helper, zodat ik mij weer gedragen voel, en weer verder kan.
Uiteindelijk maak ook jij de goede beslissing, zodat je niet meer hoeft te twijfelen.
Het enigste is dat je die hulp gaat herkennen en aanvaarden.