Hoe komt het dat je steken krijgt in je zij bij het rennen?

Ik heb bij elke wedstrijd waarbij ik heel de tijd moet rennen na 5 min al heel erg veel steken in me zij zo erg dat ik niet meer verder kan lopen totdat ik op de bank zit, het is pas 4 wedstrijden gebeurt maar het is zo rot. Weet iemand waar het vandaan kan komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Maar deze steken betekenen niet per se dat er iets mis is. En het is ook niet nodig om gelijk maar helemaal te stoppen met lopen.
De bekende "steken in de zij" zijn meestal aan de rechter zijkant van de buik te voelen, direct onder de ribbeboog. Soms wordt deze pijn begeleidt door een heftige, borende pijn in de schouder aan dezelfde kant.

Maar de laatste tijd gaan toch de meeste stemmen op dat de steken in de zij te maken hebben met een verkramping van het diafragma (het middenrif).
Dit idee wordt nog versterkt doordat andere manieren van ademen vaak helpen tegen deze steken. En het verklaart ook waarom er meer steken ontstaan als iemand van een heuvel of een brug af loopt dan bij het omhoog lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je milt krimpt dan samen. Dit schijnt vooral te gebeuren wanneer je net gegeten hebt en dan gaat sporten. Ruim van te voren eten dus!

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk ook eens hier: http://www.dokter.nl/index.php/Sport/26710-Zij-steken-/-milt-steken-bij-hardlopen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit komt omdat als je sport, en je word moe, dan ga je meer lucht inademen (ook wel hijgen genoemd ;p) en daardoor 'slik' je ook lucht in. Die komt in je maag terecht, waar je dus een stekende pijn voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijn in je zij is een van de grote mysteries van het menselijk lichaam. We weten niet echt waar die vandaan komt. Een theorie stelt dat tijdens het hardlopen zo veel bloed naar de beenspieren gaat, dat je ingewanden niet genoeg krijgen. Die protesteren met een pijnsignaal. Een andere mogelijkheid is dat de lever en milt tijdens het hardlopen op het middenrif stuiteren en daardoor pijn doen. Een vreemde theorie, want bij een baantje zwemmen is de pijn soms ook te voelen. Uit onderzoek weten we dat rennen met een volle maag de grootste kans geeft op pijn in de zij. Ook oppervlakkig ademen kan steken in je zij veroorzaken. De beste remedie is een massage met 2 vingers op het pijnlijke gebied.
Bronnen: