Wat is een systolisch laag hartgeruis? Is dat gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Het is niet gezond.

Antwoorden (1)

Wanneer de dokter met de stethoscoop een hartgeruis constateert dan hoort hij/zij een werveling van het bloed in de holtes van het hart, veroorzaakt door een obstakel in de bloedstroom.

Systolisch is een kenmerk dat meestal wijst op een onschuldig geruis. Een onschuldig geruis geeft geen verhoogd risico op toekomstige cardiale problemen.

Laagfrequent geruis is wat zoemend muzikaal van karakter en is te vergelijken met het zacht schrapen van de keel. Het wordt veroorzaakt door een ietwat vernauwde klep of een verkalkte klep zonder vernauwing of een toename van de bloedstroom over een normale klep. De gevaarlijkste soort van deze opties is het als het de aortaklep betreft die vernauwd is. Maar bij jonge en sportieve mensen is het vrijwel altijd de laatst vermelde ongevaarlijke oorzaak. Behalve sporten kan ook stress, angst of koorts de aanleiding zijn.

Wil je weten wat het bij jou precies is, dan moet je het aan de arts vragen die dit bij jou geconstateerd heeft.
- - -
Systolisch betekent trouwens dat het gaat om de samentrekking van de hartkamers.
Toegevoegd op 14 juni 2019 16:48: tekst
Amadea