Bloedprikken: waarom 7 buisjes?

Bij mij is pas bloed geprikt. Ze vulde 7 buisjes. Is één grote niet genoeg ofzo? Waarom zoveel buisjes?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Voor bloedafname worden verschillende typen buizen gebruikt omdat daar vaak al van te voren toevoegingen worden ingestopt. Voor verschillende testen zijn soms verschillende toevoegingen vereist. Daarom hangt de hoeveelheid buizen af van de combinatie van testen die is aangevraagd.

Dat zit zo: buiten het lichaam stolt het bloed snel en de kans is groot dat er daardoor bij bepaalde analyses verstoppingen onstaan, of klontering optreedt waardoor bijvoorbeeld cellen niet meer geteld kunnen worden. Om dit te voorkomen stopt men stollingsremmers in de buizen. De stollingremmer die voor celtelling het meest geschikt is, levert echter bij veel chemische bepalingen storingen op, waardoor die bepalingingen onjuiste afwijkingen vertonen. Daarom moet voor deze chemische bepalingen weer een andere stollingremmer worden gebruikt.

De medewerkers van het laboratorium zullen er altijd op het letten dat voor ieder aangevraagd onderzoek het meest geschikte type buis wordt gebruikt, zodat alle bepalingen zo betrouwbaar mogelijk uitgevoerd kunnen worden. Daarbij wordt er natuurlijk voor gezorgd dat er nooit onnodig veel bloed wordt afgenomen en worden waar mogelijk meerdere onderzoeken uit dezelfde buis gedaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarom zoveel buisjes , zou ik niet weten.Normaal gesproken is één buisje ruim voldoende, ook als er veel verschillende testen moeten gebeuren.Misschien had jij een speciaal onderzoek?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het dan makkelijker is om verschillende onderzoeken te doen, dat kan ook met een grote, maar stel dat er iets verkeerd gaat (vallen) dan mag je nog eens geprikt.
misschien heeft het ook iets met stollen te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik moet vaker meerdere buisjes bloed prikken. Het heeft te maken met de verschillende onderzoeken die ze er mee doen. Waarschijnlijk is dit voor de laboranten efficienter en hygienischer dan een grote buis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb ooit 3 buisjes gehad, omdat ik toestemming had gegeven om mijn bloed voor lessen aan de universiteit te gebruiken. En ze moesten voor bepaalde testen toch bloed prikken...

7 buisjes is ook extreem veel. Het enige dat ik me kan bedenken is dat ze op 7 dingen onderzoek doen die onderling besmettingsgevaar op kunnen leveren. Met andere woorden: De testmethoden kunnen elkaar frustreren, waardoor de onderzoeken op 7 verschillende locaties plaats vinden...