Kan je geheugen beschadigd zijn na een narcose?

Ik heb in maart binnen 4 dagen 2 operaties met narcose gehad. Ik kan me best wel veel dingen niet meer of minder goed herinneren. Ook is mijn concentratie en het dingen onthouden (voor school) erg verminderd.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Dit noemen ze POCD.

Mensen hebben hier in meer of mindere mate last van na een operatie die heeft plaatsgevonden onder volledige narcose.
Omdat niemand een test doet voordat de narcose plaatsvindt en vervolgens weer een test na de narcose, is er weinig over bekend.
De artsen weten ook niet waardoor het precies gebeurd. Wel wordt je brein binnen 1 minuut stil gelegd.

Omdat jij in korte tijd twee keer onder volledige narcose gebracht bent, kan dit een 'aanslag' op 'aanslag' geweest zijn voor jouw hersenen. Waarschijnlijk was de eerste narcose nog niet helemaal uit jouw lijf.
Het is wel een feit dat het steeds beter gaat. Het kan wel meerdere maanden duren. Vooral als de narcoses dicht op elkaar waren. De tijd dat je onder narcose was, telt ook mee.

Probeer het los te laten. Geef je lichaam genoeg tijd om te herstellen. Probeer een regelmatig leven te leiden. Op tijd naar bed. Niet teveel prikkels tegelijk. Je zult merken dat er verbetering optreedt.

Zelf heb ik er ook geregeld ervaring mee gehad. Ik zei dan: Het lijkt of ik IQ heb ingeleverd.
Maar ook bij mij is het altijd weer goed gekomen.

Succes!

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/182642-narcose-of-operatie-als-oorzaak-van-verminderde-cognitie.html
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De 1e operatie duurde 1,5 uur en de andere geloof ik een half uur maar dat weet ik niet zeker. Het is alleen echt verschrikkelijk op school ivm toetsen inhalen en leren enzo
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is ook heel vervelend.
Daar heb je gewoon gelijk in.
Bespreek het op school. Scholen zijn echt wel bereid om mee te werken. Denk aan extra tijd voor proefwerken. Verdelen van de toetsen. De helft van het huiswerk....
Thuis voorlopig de tijd goed verdelen.
Op tijd naar bed. Laat de mobiel uit je slaapkamer.
Leer. Neem meer pauze. Verdeel alles in stukken.
O Ja, doe voorlopig op school niet mee met vakken die je kunt skippen. Lichamelijke oefening, levensbeschouwing, ckv....
Ga in die uren op school op een rustige plek hoofdvakken op jouw tempo inhalen.
Trek aan de bel op school, neem een ouder mee.
Succes!