Hoe komt het dat je soms in je slaap wakker schrikt van/door een soort val?

soms schrik ik wakker en is het net of ik val in mijn slaap. wat is dit? schrik me dan altijd een ongeluk.
je voelt het als val en valt dus niet echt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Omdat je hersenen blijven werken.

Metingen van de elektrische hersenactiviteit (het electro-encefalogram ofwel EEG) geven aan dat de rust tijdens de slaap wat betreft de hersenen zeer betrekkelijk is. Tijdens grote delen van de slaap zijn de hersenen zeer actief, maar op een andere manier dan tijdens de waaktoestand.

Ook lopen we de kans kortdurende, onwillekeurige spiertrekkingen in benen of armen te maken (‘hypnic jerks’), die soms hevig kunnen zijn.
En die je het gevoel kunnen geven dat je valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ooit heb ik me laten vertellen dat dat een overblijfsel is,van de periode,dat de mens(voor zover hij toen al mens was) nog in de bomen leefde en sliep. Of dat waar is,durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken,maar het is wel een leuk verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit heb ik me laten vertellen, dat het kan komen omdat je misschien in je vorige leven vogel bent geweest, dat is neerschoten door een jager, indiaan, of iets dergelijks.
Of dat waar is, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken, maar het is wel een leuk verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spieren komen tot ontspanning en soms is dat een ontlading, dan lijkt het of je valt of een enorme schok krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je een uittreding uit je lichaam !!! gr. jowie57
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens de periode van indoezelen (aangeduid als ‘slaapstadium 1’) worden we ons geleidelijk minder bewust van de omgeving en kunnen onze gedachten soms meer en meer op dromen gaan lijken (‘hypnagoge hallucinaties’). Ook lopen we de kans kortdurende, onwillekeurige spiertrekkingen in benen of armen te maken (‘hypnic jerks’), die soms hevig kunnen zijn. Ook onze geheugenfunctie verandert, zodat we ons de gebeurtenissen die direct aan het inslapen voorafgingen niet meer goed kunnen herinneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Alsof je in een gat of kuil lijkt te vallen...het voelt ook heel echt en je been beweegt dan ook met een schok.
Het schijnt dat ieder mens een onzichtbaar koord aan zijn lichaam heeft. En bij een uittreding...kan het gebeuren dat je te ver uit je lichaam bent getreden. Dat weet je zelf niet...kun je ook niet zien, alleen maar voelen.
Niets bijzonders hoor, geen angst. Dat gebeurt vele mensen, groetjes.