Hoe belangrijk is het tijdstip van overlijden?

Mijn moeder overleed om 04:45 uur in een verpleeghuis. De arts kwam pas om 11:30 uur schouwen. Ik vertelde haar dat mijn moeder om 04:45 uur overleden was (ik was er de hele nacht bij gebleven) de tijd die ik gaf was 100% goed. De arts had geen interesse voor het tijdstip en ging er ook niet op in. Pas nu 2 weken later kom ik erachter dat de arts aan de Gemeente een totaal andere tijd heeft doorgegeven, n.l 10:30 Uur.Maar liefst 5 uur en 45 minuten later. Die foute tijd staat op de overlijdensakte..

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.2K
Castle
5 jaar geleden
Sterkte met je verlies.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@BiancaZ, sterkte met het verlies van uw moeder.
Afgaande op hetgeen u beschrijft, lijkt het mij normaal als de arts even een minuutje tijd had genomen om aan u tekst en uitleg te geven. Dat heeft niets met werkdruk te maken, maar komt bij mij over als een gebrek aan empathie/inlevingsvermogen.
SentWierda
5 jaar geleden
De datum op de overlijdensakte is bepalend. Het tijdstip van overlijden is administratief niet van belang: alleen voor jezelf kan dit goedzijn om te weten..
Pas als een mogelijk misdrijf in beeld is kan het voor het strafrechtelijk onderzoek belangrijk zijn om het juiste tijdstip te bepalen. Maar zo'n mogelijk misdrijf komt procentueel zelden voor.

Antwoorden (4)

Op een overlijdens akte wordt inderdaad het tijdstip vermeld.
Maar in een situatie zoals je die beschrijft is dat volstrekt niet relevant.
Slordig, maar wel begrijpelijk dat de arts dat niet zo nauw neemt.
Als de datum maar een beetje klopt.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@teusvh, de schouwarts hoeft geen tijdstip van overlijden in te vullen. Deze arts is niet slordig maar heeft correct bij het tijdstip van overlijden het tijdstip ingevuld waarop hijzelf de dood heeft geconstateerd.
Het is niet: als de datum maar een beetje klopt. De datum waarop de arts de dood heeft vastgesteld moet 100% juist zijn.
Ivana
5 jaar geleden
Dat de arts niet het juiste tijdstip heeft vermeld is "tot daaraantoe". Dat hij zo slordig en ongeïnteresseerd omspringt met de gevoelens van een achterblijvend en verdrietig familielid vind ik op z'n minst harteloos. Hij had haar een behoorlijke uitleg moeten geven en zijn medegevoel moeten laten blijken.
Slordige arts want op basis van o.a. zijn informatie wordt de overlijdensakte opgemaakt en dat is een officieel document. Als een notaris zo te werk zou gaan, zou je 'm niet meer vertrouwen...)

Het tijdstip is in "normale" omstandigheden van gering belang. Je kunt er het vroegst toegestane moment van begraven/cremeren uit afleiden. Dat mag niet eerder gebeuren dan 36 uur na overlijden. (Tenzij in bijzondere situaties en dan na voorafgaande toestemming).

Het tijdstip kan wel van belang zijn als er sprake is van een niet-natuurlijke doodsoorzaak en wanneer de politie onderzoek moet doen.
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De arts hoeft geen tijdstip van overlijden in te vullen. Doet hij dit wel, dan is het correct als hij het tijdstip invult waarop hijzelf de dood heeft vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
een kwartiertje later, dus om 05:00 uur kwam er twee verzorgsters de kamer binnen (om weer een nieuwe dosis morfine te geven die niet meer nodig was), en die constateerden ook dat mijn moeder overleden was, want ze gingen meteen aan de slag om haar lichaam te verzorgen ( een luier om doen tegen 2weglopen van vocht), en dan denk ik, dan hadden die toch ook een notitie van tijd van overlijden kunnen noteren? De (schouw) arts keek nog geen seconde naar mijn moeder om, ging zitten en vroeg mij hoe het gegaan was die nacht en hoelaat zij was overleden... Hoe is het dan mogelijk dat ze dan toch een foute tijd opgeeft aan Gemeente.. de vraag of mijn moeder een natuurlijke dood is gestorven dat laat ik voor nu even in het midden. er zijn n.l ook middelen die het een stevige zet in de sterf richting duwt..en dat kreeg mijn moeder en dan heb ik nog niet eens over alleen morfine
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Bianca, Voor de verklaring van overlijden geldt het tijdstip van overlijden (dat niet eens ingevuld hoeft te worden, wel de juiste datum) waarop de schouwer de dood in persoon heeft geconstateerd. Dat er naar het tijdstip gevraagd wordt kan te maken hebben of het overlijden vóór 00.00 uur heeft plaatsgevonden of daarna. Wachten met schouwen tot de volgende dag is namelijk in strijd met de wet op de lijkbezorging.
Neemt niet weg dat het voor u een nare emotionele ervaring is door de manier waarop alles is gegaan, zoals het is gegaan. Volkomen onnodig, het had zeker anders gemoeten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
BiancaZ, je bent gewoon een lieverd geweest voor jouw moeder. Mooi dat je bij haar bent gebleven. Omdat jouw moeder midden in de nacht, vroege ochtend is overleden, weet de arts met 100% zekerheid de sterfdag. Voor deze arts maakte het tijdstip duidelijk niet uit. Helaas heb je euro-artsen. Gelukkig zijn er ook nog menselijke artsen. Helaas heb jij deze niet getroffen. Jij weet de tijd en daar gaat het om. Probeer naar de sterfdag te kijken en het tijdstip los te laten. Het zegt alles over een ongeïnteresseerde arts zonder medeleven. Jij weet wel beter.
Inderdaad bestaat er genoeg medicatie om het sterven te bevorderen.
Ik begrijp dat het sterven al hard is. Dat de arts het ook nog bitter heeft gemaakt. Indien je het moeilijk blijft vinden (is ook moeilijk om los te laten), kijk eens of je er met iemand over kunt praten.
Ik wens je in ieder geval het beste.
Een overlijden moet door een arts worden vastgesteld. In een verpleeghuis is dit meestal een zgn wachtarts die in veel gevallen de persoon niet kent.
In het algemeen gaat de afhandeling als volgt:
De arts geeft een ingevulde A-verklaring en een B-verklaring af. De A-verklaring vermeldt de naam van de overledene, de geboorte- en overlijdensdatum. Op dit formulier worden meestal géén tijdstip en doodsoorzaak vermeld.
Vermeldt de arts wel een tijdstip op het A-formulier dan is dat het tijdstip waarop de arts de dood heeft vastgesteld. Dit formulier mag iedereen inzien.
Het B-formulier is bedoeld voor de statistieken. De arts vult de oorzaak van het overlijden in, voorziet het formulier van zijn handtekening of paraaf en geeft het in een gesloten enveloppe, samen met het A-formulier aan de uitvaartondernemer voor de afgifte bij de Burgerlijke stand.
Het tijdstip van overlijden dient op het A-formulier wel zo nauwkeurig mogelijk te worden ingevuld:
a. als er een vermoeden is van een gewelddadige dood
b. indien al te voorzien is dat er onenigheid kan ontstaan in verband met bijvoorbeeld verzekeringen, schadevergoedingen, erfenissen of pensioenen.
Is sprake van een niet natuurlijke dood dan dient de schouwarts dit te melden en zal een politiearts worden ingeschakeld. Indien noodzakelijk volgt een onderzoek bij het Nederlands Forensisch Laboratorium waarbij het juiste tijdstip van overlijden zoveel als mogelijk zal worden vastgesteld. Pas als de officier van Justitie een -verklaring van geen bezwaar- heeft afgegeven kan de uitvaart plaatsvinden.
Aangezien u vermeldt dat uw moeder in uw bijzijn (de hele nacht) in het verpleeghuis is overleden en ervan uitgegaan mag worden dat zij een natuurlijke dood is gestorven, is het correct dat de arts als tijdstip van overlijden het tijdstip vermeldt waarop hij de dood heeft vastgesteld.
Moet zijn: waarop ZIJ de dood heeft vastgesteld. (Maar dat verandert het antwoord niet).
Toegevoegd op 23 maart 2019 10:45: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
De arts was aanwezig om 11:30 uur en vulde 10:30 uur (dus een uur eerder) in op het formulier. Klopt dat dan wel? Welke reden kan de arts hebben gehad hier een uur eerder te vermelden?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni, wintertijd te vroeg naar zomertijd? Was de arts al eerder langs geweest en later teruggekomen met de formulieren? Ik weet ook niet of de tijden in de vraag juist zijn weergegeven. Geef er geen oordeel over, ik was er namelijk niet bij.
Waar het om gaat is dat de arts niet verplicht is een tjdstip van overlijden in te vullen, doet hij/zij dat wel dan is dat meestal het tijdstip waarop hij/zij de dood heeft vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Deze informatie is duidelijk. Eigenlijk ook logisch, aangezien veel mensen overlijden in hun slaap, terwijl niemand aanwezig is. Dan kun je ook niet het exacte tijdstip vermelden. Bij veel sterfgevallen zou het tijdstip dan een probleem opleveren.
Neemt niet weg dat het voor de vraagsteller gevoelig kan zijn. Je bevindt je al in een emotionele situatie waarbij gevoel komt kijken. Op dat moment voel je je niet serieus genomen. Probeer het los te laten BiancaZ, jij weet het en veel belangrijker: je was er tijdens het overlijden. Dat is het mooiste dat je hebt kunnen geven.
Antoni
5 jaar geleden
Ik bedoel mijn vraag niet zo specifiek als die lijkt, maar meer in het algemeen; je reactie is wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni, dat heb ik begrepen, heb aanvullende uitleg per Pb naar je gestuurd.
Het tijdstip van overlijden is volkomen irrelevant.
Ook de datum van overlijden is volkomen irrelevant.
Het enige dat van belang is: de op een bepaalde datum door een medicus geconstateerde dood. (Het overlijden kan al weken, maanden of jaren eerder zijn geweest.) Deze datum wordt in de statistieken opgenomen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
een dikke min -- @SentWiarda, wat u schrijft is 100% in strijd met de wet op de Wet op de lijkbezorging.
Een lijkschouw dient zo snel mogelijk gedaan plaats te vinden, tot de volgende dag wachten is in strijd met de wet op de lijkbezorging. Als het overlijden al maanden of jaren eerder is geweest valt er weinig te schouwen, maar dat terzijde.
Ook uw statistiekopmerking klopt niet.
Voor iedere overledene dient de schouwer een formulier B (doodsoorzaakverklaring) in te vullen. Hierop dient de doodsoorzaak inclusief causale verbanden te worden vermeld
De precieze datum van overlijden dient te worden ingevuld. Bij sterfte van kinderen jonger dan 28 dagen dient ook het tijdstip van overlijden zo nauwkeurig mogelijk te worden ingevuld. Al deze gegevens zijn geheim en bestemd voor de medisch ambtenaar van het CBS ten behoeve van de doodsoorzakenstatistiek.
SentWierda
5 jaar geleden
@JoanDArc: een lijkschouw vindt altijd plaats op dezelfde dag - de dag van het geconstateerde overlijden, de dag van de vondst van het lichaam.
Elke uitvaartverzorger weet uit ervaring dat de werkelijke datum van overlijden in een aantal gevallen sterk afwijkt van de geconstateerde datum van overlijden: het verschil kan dagen, weken of soms zelfs jaren zijn. De vraag van BiancaZ heb ik beantwoord vanuit de dagelijkse praktijk, niet vanuit een theoretisch model..
Mij een min geven over deze dagelijkse praktijk - ik vind het nogal bijzonder.
Nogmaals: als de precieze datum van overlijden niet duidelijk is, wordt altijd de datum van de vondst van het lichaam aangehouden als overlijdensdatum. Deze vondstdatum komt terecht in de statistieken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wet op de lijkbezorging, artikel 12a, lid 1
Tegelijk met de afgifte der verklaring van overlijden, bedoeld in artikel 12, doet de arts opgave van de doodsoorzaak en van de onmiddellijk daarmee samenhangende gegevens ten behoeve van de statistiek.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005009/2018-08-01#HoofdstukII_Paragraaf2_Artikel12a
Het CBS houdt een Doodsoorzakenstatistiek bij, een registratie op wettelijke basis van doodsoorzaken van alle overleden inwoners van Nederland.
https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/onderzoeksomschrijvingen/korte-onderzoeksbeschrijvingen/doodsoorzakenstatistiek
https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/onderzoeksomschrijvingen/aanvullende%20onderzoeksbeschrijvingen/beschrijving-doodsoorzakenstatistiek
https://www.cbs.nl/nl-nl/deelnemers-enquetes/deelnemers-enquetes/decentrale-overheden/decentrale%20overheid/doodsoorzaakverklaring/toelichting-doodsoorzaak-verklaring#HeadB
SentWierda
5 jaar geleden
@JoanDArc: Er zijn twee soorten statistieken.
De statistieken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn gebaseerd op anonimiteit - dus niet herleidbaar tot bepaalde personen. Zie bij CBS: Doodsoorzakenstatistiek/Waarnemingsmethode.
De statistieken van de gemeenten zijn gebaseerd op de overlijdensaktes - dus herleidbaar tot personen, in dit geval inwoners van de. gemeenten. Mijn stelling over statistieken heeft betrekking op de statistieken van de gemeenten. Want de overlijdensakte is voor elke Nederlander maatgevend, ofwel de norm. Op de overlijdensakte staat de vondstdatum van het lichaam, niet de werkelijke datum van overlijden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SentWierda, ik vind uw antwoord op de vraag zeer bijzonder. Uw reacties overtreffen ook alles.
U ontving al 3 minnen. Van mij een vierde.
U antwoordt en reageert zonder bronnen. Aangeleverde bronnen ontkracht u.
Puur gekeken naar uw antwoord. U zegt letterlijk: Als je sterft in Nederland, maakt het niet uit op welke datum je sterft, het tijdstip maakt ook helemaal niks uit. Als er op een dag maar een medicus zegt dat de persoon dood is. Dat kan volgens u zelfs maanden later. Deze datum is wel belangrijk.
Vervolgens geeft u aan waarom deze datum in Nederland wel belangrijk is: Deze is nodig om te worden opgenomen in de statistieken.
Ik hoop dat u alleen maar vreemd geantwoord heeft, waardoor de inhoud verkeerd overkomt. Ofwel, dát u dit zegt, maar iets anders bedoelt.
LeonardN
5 jaar geleden
"Het tijdstip van overlijden is volkomen irrelevant." Er zijn al een aantal voorbeelden te bedenken wanneer tijdstip zeer relevant is.
-misdrijf
-erfenis (situatie dat man en vrouw zonder kinderen vrij snel achter elkaar sterven, erfenis kan dan geheel naar ene of andere familie gaan) Minnen zijn dus terecht.
SentWierda
5 jaar geleden
@PJJMulder: mijn antwoord op de vraag is gebaseerd op hetgeen in de afgelopen negen maanden een groot deel van mijn tijd in beslag heeft genomen.
@LeonardN: de vraag van BiancaZ is: Hoe belangrijk is het tijdstip van overlijden? Nou, in meer dan 99% van de gevallen volkomen irrelevant. Een min geven op grond van minder dan 1% kan ik niet plaatsen.
LeonardN
5 jaar geleden
Al was het 0,00001% 1 tegenvoorbeeld maakt je antwoord al direct ongeldig, dus minwaardig.
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN: Het vrij snel achter elkaar sterven van man en vrouw zonder kinderen (en zonder testament) leidt niet tot een probleem. Want dan gaat niet de gehele erfenis naar de familie van degene die net even later sterft.
De rechter hanteert in dit geval niet de wet (omdat de wet indruist tegen het rechtsgevoel) maar prefereert redelijkheid en billijkheid en gunt beide families evenveel.