Mag en kan je behandeling tegen kanker weigeren ook al is er een kans op genezing?

Weigeren van bv chemo hoor je vaker als men niet meer te genezen is. Dus als de behandeling alleen is om de dood uit te stellen. Maar mag en kan je ook bij voorbaat een behandeling weigeren? Dus dat je er voor kiest te sterven?
Gekke vraag, weet ik maar ik vroeg mij dat gewoon af. Gebeurt dat ook in het echt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.5K
Rieneke1
5 jaar geleden
Het zal niet vaak gebeuren, maar ja dat mag. Het is jouw besluit welke behandelingen je wil ondergaan, al zullen de artsen vaak wel aandringen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Rieneke, oncologen behandelen inderdaad graag. Ook preventief. Maar vergis je niet in het aantal mensen dat ook nee durft te zeggen. Vroeger deed bijna iedereen wat de dokter zei. Tegenwoordig wordt de patiënt gelukkig steeds mondiger.
Rieneke1
5 jaar geleden
PJJMulder, ik heb ooit gelezen dat 40% van de vrouwen de hormoonbehandeling voortijdig stopt. Een heel begrijpelijk besluit: deze behandeling wordt zwaar onderschat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Rieneke, gelukkig durven mensen tegen een behandeling in te gaan. De hoemoonbehandeling waar je over praat, is inderdaad geen kattenpis. Het is goed voor het één, maar heel slecht voor andere dingen. Vaak wordt dit onderschat door mensen die er (gelukkig) geen ervaring mee hebben. Veel mensen weten ook niet dat deze behandeling bijvoorbeeld nog eens minimaal 5 tot 10 jaar bovenop de rest komt. 40% is niet mis.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Trouwens wat veel mensen ook niet weten. Dezelfde hormoonbehandeling wordt ook gegeven aan mannen oa met prostaatkanker. Wordt ook chemisch castreren genoemd. Mannen kunnen/worden impotent, krijgen vrouwelijke geslachtskenmerken, opvliegers, stemmingswisselingen, osteoporose etc.

Antwoorden (2)

Ja, en dat geldt voor elke medische behandeling. Als je je arm gebroken hebt hoef je die ook niet te laten behandelen en/of in de gips zetten. Als je slecht ziet ben je ook niet verplicht een bril te dragen, en ga zo maar door.
jc54
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jc54,Dat je elke medische behandeling kunt weigeren is een beetje kort door de bocht en zelfs niet waar.
Je kunt zelfs gedwongen opgenomen worden en medicijnen onder dwang toegediend krijgen.
De medische behandelingen die jij als voorbeeld noemt, kun je wel weigeren maar dan zijn de consequenties voor eigen rekening.
Slechtziend en geen bril? weg rijbewijs. Heel vervelend als je buschauffeur bent.
Arm gebroken en een reguliere behandeling weigeren, vindt de zorgverzekeraar niet leuk.
Kan een reden voor ontslag zijn als je daardoor je werk niet meer goed kan doen..
De gevolgen zijn dan voor eigen risico.
Jazeker, dat mag (gelukkig).
Het is jouw lichaam dat ziek is. Als je geen behandeling wilt, is dat jouw recht.
Als je in het ziekenhuis komt voor onderzoek en je krijgt de diagnose kanker, dan ligt het natuurlijk aan de vorm en het stadium wat de kansen zijn.
Indien je niet meer beter wordt, kun je inderdaad het proces rekken dmv behandelingen. Je kunt ook kiezen voor de kwaliteit van leven. Ofwel je leeft korter, maar hoeft geen heftige behandelingen te ondergaan.
Verder kan het zijn dat je te genezen bent. Alleen weet je dat niet voordat je het traject ingaat. Niemand kan je zeggen of je het daadwerkelijk haalt. Natuurlijk gooien ze je de % om de oren. Helaas zijn er maar twee mogelijkheden: je haalt het wel of je haalt het niet. Er zijn ook mensen die te horen kregen dat de overlevingskans slechts 10% was en die lopen nu nog rond. Er zijn ook mensen die te horen krijgen dat de overlevingskans 90% is en helaas behoren tot de 10% die het niet haalt. Daarom zeg ik altijd: je haalt het wel of je haalt het niet.
Deze onzekerheid is afschuwelijk. Daar moet je eerst mee dealen. En als je het gehaald hebt, mag je dealen of het wel goed met je blijft gaan.
Maar voordat het zover is, mag je je vaak eerst laten opereren. Vervolgens komen de zware behandelingen: chemo, bestraling, hormoontherapie etc.
Chemo spant de kroon. 3 van de 4 oncologen kiezen zelf niet voor chemo!
Als je dus de diagnose krijgt en je hebt nog een kans, weet je niet of alle behandelingen ook 'beloond' worden. Zekerheid krijg je niet. Zelfs niet na alles. Daarom zijn er mensen die dit alles niet willen. Zij kiezen ervoor om de resterende tijd op een fijne manier in te vullen. Er zijn zelfs mensen die zonder behandeling uiteindelijk nog langer leven dan mensen die wel behandeld zijn.
Weet je, indien je niet meer de jongste bent, niemand meer afhankelijk is van je, je tevreden bent met wat je gehad hebt in het leven, begrijp ik dat mensen zeggen: laat mij maar.
Gelukkig heb je de keuze (indien je volwassen bent).

https://spaarnegasthuis.nl/patientenvoorlichting/rechten-en-plichten/recht-om-behandeling-onderzoek-weigeren

Chemo is niet zaligmakend. Chemo is echt zwaar; waardoor je uiteindelijk aan de chemo kunt sterven ipv aan kanker.
https://diagnose-kanker.nl/patientenrechten/
Toegevoegd op 10 maart 2019 19:42: tekst