Is dit een pigment vlek of iets anders?

Ik heb sinds een paar maanden 3 soort van bruine vlekken van stippen op mijn huid, linker arm, rechter arm en nek. Het is ongeveer de groote van een druif, ik denk dat het een pigment vlek is, maar sinds ik geen huidsspecialist ben vraag ik het toch maar, want het kan ook een andere huidziekte zijn, waar ik even geen zin in heb. Weet iemand wat dit is en of dit een pigment vlek is ja of nee? (Zie foto)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Omdat ik op de foto heel licht over-pigmentatie zie, zouden het inderdaad pigmentvlekjes kunnen zijn.
Armen en nek vangen veel zon, waardoor op deze plaatsen van de huid vaak zulke plekjes ontstaan. Indien je ook nog parfum op de armen en in de nek spuit, heb je nog meer kans op het ontstaan van teveel pigment. Ook hormonen (pubertijd etc) dragen bij aan de vorming. Zelfs krabben aan de huid kan een oorzaak zijn.
Pigmentvlekjes zijn heel normaal en naarmate je ouder wordt niet te voorkomen.
Kijk maar eens naar een ouder persoon. Daar zie je altijd pigmentvlekjes op de handen, armen, benen, gezicht......
Indien de vlekjes geen last geven: jeuken, bloeden, raar gevoel.... Kortom, als je ze alleen ziet en niet voelt, lekker laten zitten. Dan is er niks aan de hand.
Ga je je storen aan de vlekjes; met laser kunnen ze veel.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/56761-pigmentvlekken-oorzaken-behandeling-en-voorkomen.html