Kan ik Nicotinell gebruiken met een vervaldatum van 2016?

Dag beste ik heb hier nog een volledige Nicotinell van 2016 kan ik deze nog gebruken

met vriendelijke groeten Gentiel

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
SimonV
5 jaar geleden
'k Denk dat je gelijk hebt, maar er zijn middelen die je niet mag gebruiken na de vervaldatum.
Zoals insuline, vloeibare antibiotica en oogdruppels. Sommige middelen kunnen giftig worden.
Zie voor de volledige lijst:
https://www.emedexpert.com/tips/expired-meds.shtml#5
http://www.megannichole.com/2017/07/06/14-drugs-you-should-never-take-when-expired/
Je weet zeker dat Nicotinell hier niet onder valt ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Daarom zei ik: dat mijn apotheek mij dit antwoordde. vragen dus.
Amadea
5 jaar geleden
In de bijsluiter staat overduidelijk "Gebruik dit geneesmiddel niet meer na de uiterste houdbaarheidsdatum. Die is te vinden op de verpakking na “EXP”. Daar staat een maand en een jaar. De laatste dag van die maand is de uiterste houdbaarheidsdatum". Gezien de bijwerkingen die daar allemaal ook in beschreven staan lijkt het mij onverstandig, zo niet schadelijk om dit antwoord voor correct aan te nemen.
tinus1969
5 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de min-gevers. Dit is een gevaarlijk advies, omdat veel geneesmiddelen ook wel degelijk 'bederven'.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aanvulling op mijn antwoord:
---
Beste @pierke55
Als mijn apotheker dit antwoordt twijfel ik hier niet aan, echter ik gaf een voorbeeld.
Wellicht had ik beter kunnen schrijven: altijd aan je apotheek vragen of er gevaar schuilt bij het gebruiken van medicatie waarvan de tht of vervaldatum verstreken is. Dit is niet altijd het geval, daarom dus navraag doen; bij deze.
SimonV
5 jaar geleden
Aan je apotheker vragen geldt niet als antwoord bij GV. Zo kun je op elke vraag als antwoord geven: vraag het eens aan ...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De datum op medicatie is bedoeld als 'tot die tijd is de werking zoals in de bijsluiter beschreven staat'. Gebruik je bv paracetamol die over tijd is, kan je uitgaan van mindere werking, dus geen gevaar. Dit was het antwoord dat mijn apotheek gaf op mijn vraag: kan ik dit nog gebruiken?
---
Beste @pierke55
Als mijn apotheker dit antwoordt twijfel ik hier niet aan, echter ik gaf een voorbeeld.
Wellicht had ik beter kunnen schrijven: altijd aan je apotheek vragen of er gevaar schuilt bij het gebruiken van medicatie waarvan de tht of vervaldatum verstreken is. Dit is niet altijd het geval, daarom dus navraag doen; bij deze.

Antwoorden (1)

Vervaldatum betekent dat het na die datum niet meer gegarandeerd veilig is -en je kunt niet (zoals bij yoghurt over de datum) zelf even ruiken.
Dus nee: Niet meer gebruiken.
Toegevoegd op 08 februari 2019 08:35: tekst
tinus1969
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Ah, de vaste minner is er weer!