Zijn de bacteriën op je natte hand na het wassen vies?

Als je je handen wast, was je de 'slechte' bacteriën weg met water en zeep. Het schijnt dat natte handen meer bacteriën verspreiden dan droge handen. Maar zijn dat dan je eigen bacteriën die je verspreid? Want de 'vieze' heb je er toch net afgewassen? Of zijn je handen pas echt schoon als je ze helemaal goed heb afgedroogd?

vb: Iemand is verkouden, niest in zijn hand en geeft daarna jou een hand. Zijn die bacteriën dan weg na het wassen of pas na het afdrogen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Je gooit wat dingen op een hoop....

Stel, je hebt vieze handen.
Wanneer je deze wast met water en zeep was je de bacteriën van je handen. Die bacteriën zijn niet in het niets opgelost, maar verdwijnen dan via het afvoerputje.
Wanneer je dan je handen droogt met een (schone !) handdoek, dan blijven die bacteriën in het afvoerputje. Dus daar heb je geen last meer van. Natte of droge handen.

Maar wanneer je nu opnieuw bacteriën oploopt, of je handen waren niet helemaal schoon, wat dan ?

Dan verspreiden natte handen de bacteriën makkelijker dan droge. De bacteriën 'zwemmen' immers in het water en water plakt eenvoudig aan de handen van anderen en aan voorwerpen die je aanraakt.

Drogen van je handen helpt dus. Sowieso verminder je het water, maar ook veeg je een aantal bacteriën extra weg.
Echter die bacteriën zitten nu wel op die handdoek. Wanneer jij, of iemand anders nog een keer de handen droogt, dan kan eenvoudig herbesmetting plaats vinden.

In theorie zijn afgedroogde handen dus schoner, maar in de praktijk is de factor "hoe schoon is de handdoek" erg groot.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Bacteriën zijn niet vies.
In je mond heb je bijna even veel bacteriën als er mensen leven op deze aarde.
Een paar miljard.

Er zijn wel een paar honderd soorten waar je ziek van wordt, maar daartegen bezitten we een uitstekend immuunsysteem van miljoenen jaren oud.

Als ik jou was zou ik me niet zoveel zorgen maken over bacteriën.
Ga eens naar de dierentuin. Daar hangen duizenden bacteriën in de lucht die je lichaam nog niet kent.

Daarmee zet je je immuunsysteem aan het werk waardoor je veel minder kans hebt op allergieën.
https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resultaten/Projecten/Allergieconsortium/Allergie/Het-immuunsysteem.htm
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Vette plus.
En bacteriën zitten overal in en op je lichaam, en doen daar zeer nuttig werk, zonder hetwelk we niet eens kunnen leven.
De reclame van Dettol is dan ook zeer verfoeilijk.
Zie ook ''De microbe mens, het belang van het onzichtbare leven'' van Remco Kort.