Heeft het altijd zin om donor te worden [zie toelichting]?

ik zelf mankeer van alles en heb zelf ook een donornier, verder markeer ik veel aan mijn hart, en een een beetje doof, verder problemen aan mijn lymfklieren, verlamt geweest[door therapie iets beter geworden] maar die kant is echt achteruit gegaan, pacemaker.....en nog veel meer..
daarom mijn vraag

Toegevoegd na 19 minuten:
ik slik namelijk ook heel veel medicatie, kan dat dan geen kwaad voor de volgende die bijvoorbeeld mijn longen krijgt...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Natuurlijk heeft het zin om donor te worden als jij dat wenst.

Allerlei lichaamsdelen van jou zijn nadien nog heel goed bruikbaar.

Bijvoorbeeld je huid voor mensen die brandwonden hebben opgelopen.

Maar ook je lever en wellicht eveneens je ogen kunnen voor anderen een uitkomst betekenen.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niet alle mensen zijn geschikt als (volledige) donor,als je bijvoorbeeld kanker hebt gehad, transplanteren ze alleen nog je hoornvliezen. Overleg eens met je arts/specialist, dan kun je het eventueel op een codicil ook gericht aangeven en is gelijk voor iedereen alles duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk heeft het zin om donor te zijn. Na je dood kunnen ze behalve organen ook weefsel gebruiken.
Voor je dood kun je natuurlijk ook bloed doneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is grote behoefte aan donorhuid, dus wat dat betreft heeft het zeker zin.
Rieneke1
13 jaar geleden
Wanneer je beseft dat het niet jouw nieren, longen.. etc.. zijn, wordt het ineens heel gemakkelijk om donor te 'zijn'.

Natuurlijk heeft het zin om een kansloze nier te vervangen door eentje die het nog jaren kan doen (maar niemand heeft om te verblijden).

Veel zinlozer is het om prachtige donoren, prachtige organen te verbranden of te begraven.

Overigens is het net zo zinvol om tijdens je leven donor te zijn.
B.v. er is een persoon die heeft nog maar 1 nier, de andere nier gaat dood (die persoon zal daaraan overlijden), en jij hebt er 2. Als jij weet dat je er maar 1 nodig hebt..net als die ander.. hoe zinvol is het dan om 1 nier af te staan?

Wanneer je hier niet over nadenkt, dat het jouw organen zijn, maar gewoon organen.. van zichzelf...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat heeft altijd zin. Hoe het werkt: je geeft toestemming voor donatie. Op het moment dat het actueel is, wordt pas beoordeeld of en welke weefsels geschikt zijn voor donatie. In jouw geval zullen je nieren niet bruikbaar zijn, maar bijvoorbeeld je huid en hoornvlies wél.

Wat je in ieder geval kan zeggen: géén donor zijn is sowieso niet zinvol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uiteraard heeft dat zin. soms is het alleen maar het hoornvlies of delen van de huid die bruikbaar zijn.
maar wat te denken van de symbolische waarde.