Kan je ergens leren hoe je op de juiste manier in bed moet liggen?

Als ik wil gaan slapen kan ik nooit de juiste houding vinden, ik krijg er veel rug-, nek- en schouderklachten van.
Ik weet gewoon niet hoe ik moet liggen...
Zou ik dit kunnen leren van een therapeut, ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +1
Als je het juiste antwoord heb gekregen, laat het me dan even weten, want ik zou heel graag willen weten hoe je dat kunt oplossen.

Het beste antwoord

Slapen en liggen kun je van nature, daar valt helemaal niks aan te leren, maar zo te horen is het de hoogste tijd voor een nieuw kussen, een nieuwe matras en een nieuwe bedbodem (of 1 of 2 van de 3).

Het is verbazend als je ziet hoeveel geld mensen uitgeven aan een televisie of een auto, maar wel liefst hun leven lang op een slechte matras blijven liggen.

Ga naar een goede beddenzaak (waar je ook mag uitproberen en ruilen als het niet bevalt, dat is echt die paar centen meer wel waar) en laat je grondig voorlichten, probeer van alles uit en blijf hangen bij het bed dat je het beste bevalt.

Zo vind vrijwel iedereen een zacht, meeverend matras lekker, maar slápen heel veel mensen vele malen beter opeen matras die meer weg heeft van een plank.
Een goed matras en bodem kost wel wat (kussen is iets betaalbaarder), maar je ligt er wel ongeveer tien jaar lang bijna een derde van je tijd op. Dat mag dus ook best een ker wat kosten, dunkt me. En als je eenmaal vele malen beter slaapt en uitgerust wakker wordt, zul je er ook geen moment spijt van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Precies het antwoord dat ik had willen geven - plusje dus!

Andere antwoorden (7)

In ieder geval zijn meer aspecten van belang
je matras en kussen zijn ook van invloed op het liggen in bed
"Een goede slaaphouding wordt gekenmerkt door handhaving van de normale stand van de wervelkolom. Omdat deze stand tijdens de slaap niet actief door de slaper te handhaven is, speelt het slaapsysteem daarbij een zeer belangrijke rol."

Toegevoegd na 3 minuten:
tweede link:
De beste houding is de zijlig: omdat er dan geen belastende druk is op bloedva ten en ingewanden. Negatief tegenover de ruglig is de minder stabiele houding, met een kleiner steunvlak.
Voor rugpatiënten blijkt de foetushouding ideaal te zijn: zijlig met de benen opgetrokken.
De ruglig heeft als voordeel dat hier het grootst mogelijk oppervlak wordt gebruikt om het gewicht te verdelen, waardoor de druk op de tussenwervelschij ven geminimaliseerd wordt. Ook is deze houding heel stabiel waardoor onze spieren maximaal ontlast worden. In ruglig kan het aangenaam zijn om kussens te gebruiken onder de knieën of in de rugholte.

Toegevoegd na 5 minuten:
een fysiotherapeut kan je daar bij helpen
daar kun je zelf zo een afspraak bij maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mi is je bed dan niet goed.
Een goed bed is niet goedkoop. Maar het verbeterd je leven met 100%!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk moet je je dit helemaal niet afvragen, maar gewoon lekker ontspannen in bed gaan liggen.

Ik vermoed dat je wat gespannen bent als je wilt gaan slapen.

Gespannen..omdat je bang bent niet de juiste slaaphouding te kunnen vinden.

Wanneer dit inderdaad het geval zou zijn, zit je gevangen in een vicieuze cirkel die je dan moet zien te doorbreken.

Het doorbreken daarvan kun je enerzijds d.m.v. ontspanningsoefeningen tot stand brengen en anderzijds door je wekker gedurende enige tijd elke ochtend op een zeer vroeg tijdstip te laten aflopen.

Als je dit een tijdje volgehouden hebt, word je lichamelijk zo vermoeid dat je op een gegeven ogenblik bijna als vanzelf 's avonds lekker in een verkwikkende slaap vallen zult.

Ik wens je nu maar alvast welterusten..zzz..zzz..zzz..

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou ik dan zo vroeg op moeten staan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet dan zo heel vroeg opstaan om 's avonds zo vermoeid mogelijk te zijn. Dan val je sneller in slaap en hoef je je niet af te vragen wat de juiste houding is. Je lichaam vindt die houding dan vanzelf. Gr. Ton
maak het jezelf comfortabel.

ik slaap op 3(!) matrassen en slaap heerlijk zacht.

probeer je te bedenken op welke manier je het lekkerst ligt. meestal is dit de buikligging, aangezien je als baby veel op je buik sliep, daarom neig je snell op de buik te liggen(verschilt per individu). ik zelf ligt het lekkerst als ''dodeman''(zie foto). het is een goed experiment om na elke nacht terug te denken over hoe je lag.

veel voorkomende ligstanden:

Buikligging
ligging op de buik met het hoofd naar een kant gericht

Foetus houding
opgerold op je zij als een foetus met je handen voor je gezicht, zodat je helemaal bent ingepakt

Semi-foetus houding <-- meest voorkomend
op je zij met ingetrokken benen en krom lichaam.

Rugligging
op je rug liggend met het hoofd naar boven gericht(soms met je handen onder je hoofd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat wil ik ook weten!!!!
mij is aangeraden om naar een beddezaak te gaan die je helemaal doormeten/bekijken ?? en dan het passende bed/matras bij je zoeken....
en vergeet vooral niet je kussen te checken, mischien is dat t wel, een verkeerd kussen!!!

wat ik ook ga proberen, is mijn matras op de grond leggen, kijken of dat scheelt...

weet je. het helpt ook wel s als je naar een osteopaat gaat voor een body check. mischien zit er ergens iets scheef....
zo iemand is echt wonderlijk fantastisch (tenminste, degene die ik ken, en ik ken er maar 1)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zijligging met opgetrokken benen (semi-foetus) rust het beste uit voor de rug, met voor nek-en schouderklachten een kussen gevuld met boekweit dat men een goede vorm kan geven in de nek waardoor nek en schouder ontspant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij ligt het aan 1 ding; een te plat kussen. Dat kan pijnen geven die zich concentreren in schouders, rug en nek. (die dunne dingetjes van ikea zijn een ramp)
Voor de rest is slapen niet moeilijk; gewoon op je zij rollen met je hoofd op een schouderhoog kussen en dan lekker knorren.