Hoe kun je pesten voorkomen?

Ik heb net examens gehad, en dat was een hemelse verlossing, ik werdt namelijk erg veel gepest, met mijn stotteren en mijn rare manier van lopen. Hoe kan ik dit op mijn vervolgopleiding voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf de pestkop uithangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldige oplossing Hersencel :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja echt fantastisch. Wordt net zoals de personen die je altijd heb gehaat. Misschien ga je dan ook jezelf nog haten. Prachtig antwoord Hersencel.

Het beste antwoord

Sommige treiteraars proberen je te provoceren, gewoon om te zien hoe je reageert.

’Kwaad met kwaad vergelden’ kan olie op het vuur gooien en juist tot meer problemen leiden.

Neem het niet te serieus. Als iemand je belachelijk maakt om grappig te zijn, probeer het dan weg te lachen in plaats van beledigd te reageren.

Blijf vriendelijk.

Een vriendelijk antwoord is wel het laatste wat de pestkop verwacht, en het kan de spanning verminderen. Er is natuurlijk zelfbeheersing nodig om kalm te blijven als je aangevallen wordt. Maar het is altijd het beste.

Bescherm jezelf.

Als een situatie uit de hand dreigt te lopen, moet je misschien een ’vluchtroute’ zoeken. Dus als geweld onvermijdelijk lijkt, loop of ren dan weg. Als je niet kunt wegkomen, zul je de aanval zo goed mogelijk moeten afweren.

Verder:Meld het.

Je ouders hebben het recht te weten wat er gebeurt. Ze kunnen je ook praktische adviezen geven. Misschien geven ze je bijvoorbeeld de tip er met een leraar of met je mentor over te praten. Je kunt er zeker van zijn dat je ouders en de schoolleiding de zaak discreet zullen aanpakken, zodat jij niet nog verder in de problemen raakt.
Waar het om gaat is dat een treiteraar niet kan winnen als jij zijn spelletje niet meespeelt. Dus laat je niet provoceren. Houd de situatie in de hand door de genoemde tips op te volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Door er direct open en eerlijk over te zijn. Als jij het kunt accepteren en het anderen durft te laten zien, zullen zij jou ook accepteren.

Overigens zal er op een vervolgopleiding minder gepest worden dan op het voorgezet. De meesten zijn dan al uitgepuberd. Pubers zijn namelijk zo onzeker over zichzelf dat ze altijd een zondebok zoeken om de aandacht van zich af te leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volg een assertiviteitstraining om je zelfverzekerder te maken/voelen. Bovendien mag je hopen dat het pesten ook overgaat doordat mensen om je heen ouder en waarschijnlijk iets wijzer worden en inzien dat er achter dat stotteren en loopje gewoon een leuk mens zit.

En er zijn trainingen om van het stotteren af te komen, dat lijkt me in ieder geval voor jezelf prettig. Overigens denk ik dat als je zelfverzekerder bent, ook het stotteren zal verminderen.

Sterkte met de vervolgopleiding!
13 jaar geleden
Zorg dat je zelfvertrouwen uit straalt! Dit kun je doen door een paar therapiesessies te nemen of door bijvoorbeeld op een vechtsport te gaan (schijn je je zelfvertrouwen ook mee te vergroten). Als je 'don't mess with me' uitstraalt (dit is wat overdreven gezegd) zal er ook minder snel gepest worden als wanneer je een grijs muisje uitstraalt die over zich heen laat lopen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent nu 16 dus zal het nog wel even duren vrees ik voordat anderen volwassen genoeg zijn al denk ik wel dat het wat minder wordt
een training kan zeker geen kwaad
13 jaar geleden
Pesten heeft indirect met jou zelf te maken, probeer te achterhalen wat aan jou de aanleiding geeft, om je te pesten, los je dit niet op, dan zal het zich op je nieuwe school herhalen.
Dat ze reargeren op je stotteren, komt alleen maar omdat ze zelf hier slecht mee kunnen omgaan, het is dus eigenlijk meer hun, dan jouw probleem.
Zeggen ze wat over de rare manier van lopen, ga dan nog gekker lopen en laat ze lekker lachen, nou en?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben vroeger ook veel gepest. Ik had een bril en een beugel. Dat is heel vervelend in de puberteit want dan zijn kinderen bezig met hun eigen identiteit aan het ontdekken. Ze meten zichzelf uiterlijk en intellectueel aan anderen en denken dan in goed en fout, dom en slim etc. Als je heel gevoelig bent, ben je een gemakkelijke prooi.
In (wat nu heet) groep 8 en de 1e van de middelbare school ben ik heel erg gepest en opeens was het over in klas 2. Ik ben er uiteindelijk assertiever door geworden. Laat me niet meer dissen en weet wat ik wil. Daarnaast heb ik ook genoeg inlevingsvermogen overgehouden en ben ik gelukkig niet haatdragend geworden.
Wat je kan helpen is werken aan je zelfvertrouwen, dat draagt bij aan een krachtige uitstraling en dan kijken ze wel uit voor ze je pesten. Wat je ook zal helpen is het accepteren dat je stottert en een bijzondere manier van lopen hebt. Dat maakt jou de persoon die je bent.
Die pestkoppen hebben een feilloos gevoel voor mensen die niet lekker in hun vel zitten. Het zijn lafbekken die jouw kwetsbaarheid gebruiken om zichzelf "beter" te voelen.
Kijk eens of een zelfverdedingingscursus iets voor je is. Niet om te leren vechten maar om meer zelfvertrouwen te krijgen. Of zoek iets anders dat bij jou past om te vertrouwen op jezelf.
Warme groet,
Yvonne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door lekker in je vel te zitten en niet achter iedere opmerking iets negatiefs te zoeken. Ik had vroeger een tijdje dat als ik iemand hoorde lachen, ik meteen dacht dat het over mij ging. Probeer dat de baas te worden, want je wordt er heel onzeker van.

Blij zijn met jezelf helpt een heleboel, maar je bereikt dat niet snel. Laat aan anderen zien dat je jezelf waardeert, dan doen zij dat meestal ook. Zelfspot is belangrijk, jezelf niet te serieus nemen en om jezelf kunnen lachen. Probeer, als dat niet al te moeilijk is, om je eigen apartheden te kunnen lachen, en als iemand er een opmerking over maakt niet meteen denken dat het gemeen bedoelt is. Ik bedoel nu niet dat je er maar om moet kunnen lachen, maar soms ben je daarmee de pesters voor. Als jij er al om lacht, hebben zij niets meer om over te lachen.

Het je echt last van een opmerking, zeg dat dan. Vertel dat je er mee bent gepest en er mee zit.

Soms kun je er niets tegen doen. Je hebt nu eenmaal gemene mensen op de wereld. Maar ga er niet meteen van uit. Je komt waarschijnlijk in een veel volwassenere klas dan op de midderbare.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergeet 1 ding die je op dit moment nog niet echt kan weten.

Dat is namelijk dat je naar een hogere opleiding gaat. De kinderen zijn ook ouder geworden en de zin en de behoefte om andere te pesten is minder geworden.

Bovendien ben jij niet alleen op die nieuwe school die nieuw. Alle andere klasgenoten zijn ook nieuw, en daarbij ook bang. Dus pesten zal echt niet het eerste zijn waar zij aan denken, ook de anderen kijken de kat uit de boom. En proberen vriendjes te vinden.

---

Het is een perfecte kans om het beste uit jezelf te halen. Door niet meer zo bang te zijn om je eigen verleden. Een nieuwe kans om het allemaal eens anders te doen.
Een nieuwe kans om eens uit je verleden en dat drama te stappen. Nu kan je het anders doen.

Laat de oude angsten bij het verleden. Laat deze angsten maar los en sta sterk in je schoenen. Het is een mooie nieuwe kans hiervoor.

Ik weet het zeker, jij bent goed in nieuwe beginnen.