Is het waar dat linkshandige mensen creatiever dan rechtshandige mensen? Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Amadea
13 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/linkshandigen-creatiever-rechtshandigen.11553
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had ik niet gezien.
Dank je,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tweehandigen (ehm, niet mensen met twee handen, maar mensen die zowel links als rechts zijn dus) blijken het allercreatiefst. Het heeft geloof ik te maken met de hersenhelften die daardoor beter met elkaar samenwerken, waardoor je ook creatiever wordt.

Het beste antwoord

Je linkerhand staat in connectie met je rechterhersenhelft, waar het creatieve gedeelte in zit. In praktijk heb ik er echter nog nooit heel veel van gemerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is veel onderzoek naar gedaan en daaruit is o.a. gebleken dat 40% van de kunstenaars en musici linkshandig zijn. Dit zou komen omdat ze zich meer aan rechtshandigheid aan moeten passen en ook vaak een beter ruimtelijk inzicht hebben ontwikkeld.

Toegevoegd na 9 uur:
Door een universiteitsonderzoek in Australië is naar voren gekomen dat linkshandigen ook beter "gamen" omdat ze beter hebben geleerd hun hersenen te gebruiken.Dat ze creatief moeten omgaan met hun linkshandigheid bewijzen vooral musici. De meeste muziekinstrumenten zijn op rechts gebouwd. De piano bijv. heeft voor hen de diepe tonen en hoge tonen net verkeerd om zitten en bij de blokfluit moeten ze het klepje bij de pink met de voor hen verkeerde hand doen. Aangezien er misschien één linkshandige piano bestaat hebben ze vrijwel geen andere keus dan creatief te zijn en andersom te denken.
Heel interessant is om eens te kijken naar de volgende site van Teleac/helder. Hier is een uitzending te zien over linkshandigheid, feiten en fabels.

Toegevoegd na 9 uur:
http://www.teleac.nl/helder/?nr=2047519&item=2610836
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar kan ik niets meer aan toevoegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als volgens dat onderzoek 40% van de kunstenaars en musici linkshandig zijn.......dan is nog altijd 60% rechtshandig, en houdt de bewering volgens Bartjens hier op :)
In dat geval toont dus dat onderzoek aan dat rechtshandig, creatiever is namelijk in 3/5 van alle gevallen ;-))
Zelf ben ik links en verre van creatieve... Dus OF ik ben een uitzondering OF deze stelling is niet waar... En ik denk het 2de.