Welke dingen zijn noodzakelijk om te eten als je zowel geen vlees als vis eet? & hoeveel daarvan in de week.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het voedingscentrum geeft belangrijke voedingsstoffen aan die je mist als vegetariër.

Zo is het met name belangrijk dat je genoeg eiwitten (proteïnen) binnenkrijgt. Daarnaast is vitamine B1 en B12 ook belangrijk. Net zoals ijzer.

"Vlees bevat belangrijke voedingsstoffen. Deze kun je ook uit andere producten halen. Het gaat om:
• Eiwitten voor de bouw van lichaamscellen.
• IJzer voor het transport van zuurstof door je bloed.
• Vitamine B1 voor de verbranding van koolhydraten en een goede werking van het hart en zenuwstelsel.
• Vitamine B12 voor de aanmaak van rode bloedlichamen en een goede werking van het zenuwstelsel.

Vegetariërs krijgen het advies ei, peulvruchten, sojaproducten, noten en pitten te eten. Daarnaast is het goed om groente, brood en andere graanproducten en zuivel te nemen, om tekorten aan eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 te voorkomen.

Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Vegetariërs die weinig zuivel nemen en veganisten krijgen daarom het advies vitamine B12-tabletten te slikken.

De hoeveelheid kun je vinden bij het voedingscentrum. Het is belangrijk dat je voldoet aan de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Het is verstandig om elke dag in ieder geval een supplement binnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wilde bijna een hele uitleg beginnen maar dit klopt volgens mij helemaal! Ik wil alleen nog toevoegen dat je eventueel je bloed kan laten testen, om te kijken of je een tekort hebt. Ik eet nauwelijks vlees/vis, en heb geen tekort, maar ik merk toch een hoop verschil als ik b12 bij slik, zo heb ik meer energie en is mijn huid beter (ik krijg geen blauwe plekken meer, anders heel snel, en de meeste puistjes op mijn gezicht zijn verdwenen).