Verplicht ziekenfond. Hoe kan het dan dat bijna 800.000 mensen zijn die dat niet betalen?

Het ziekenfonds is verplicht en toch zijn er ruim 800.000 (en volgens mij nog wel meer) in Nederland die het vertikken om dit te betalen. Hoe kan dat, als het verplicht is en worden deze mensen ook geholpen als ze wat hebben en niet betaald?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ziekenfonds bestaat niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, noem het hoe je wil, maar je begrijpt wat ik bedoel

Het beste antwoord

mensen met een lage inkomen of mensen die erg in de schulden zitten kunnen hun premie niet meer betalen. Het is heel simpel waarom mensen schulden hebben, alles word duurder en hun salaris blijven gelijk mensen die een uitkering hebben (maak niks wat voor uitkering) kunnen het simpelweg niet meer betalen. De overheid 2de kamer heeft hier deel aangenomen dat veel mensen hun premie niet meer kunnen betalen. Wij moesten ineens bijna €100 meer gaan betalen voor de zorgverzekering en dan kwam de zogeheten no-claim er nog eens bij van €155 en nu is het al €165 het is niet meer te doen zo om het te kunnen betalen. Wat dacht je van oudere mensen die een AOWtje hebben. Dankzij de 2de kamer zijn er ook zoveel onverzekerde mensen, en om niet te vergeten met de invoering van de euro heeft heel veel mensen hun kop gekost en word alleen maar erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is inderdaad een grote groep mensen die geen ziektekostenverzekering hebben. Denk aan studenten, asielzoekers, zwervers en een heleboel mensen met hele lage inkomens. Verder is er ook grote groep Nederlanders die vanuit geloofsoverweging geen ziektekostenverzekering (überhaupt geen verzekering) afsluiten.

In Nederland is het zo geregeld, dat in ernstige gevallen iemand altijd geholpen moet worden. Denk aan trauma's en eerste hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mij op het werk zijn een paar jongens met schulden en iedere maand gaan ze hun premie storneren,ze betalen nooit ziekenfonds

en tegen incassobureau zeggen ze van een kale kip kun je niet plukken

plus 1 voor je vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar je huur en hyotheek betalen is ook verplicht. Ik wil dus eigenlijk weten of men weet wie die wanbetalers zijn en wat ze daar mee doen. Is het nu wel of niet verplicht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NATUURLIJK is het verplicht,maar sommige kunnen het door schulden niet betalen,men weet de wanbetalers,maar het incassobureau kunt niets doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En in het weekend lekker zuipen en blowen, dan kan dan vaak wel.
Als je een gezin hebt en van het minimum moet leven bestrijkt het ziekenfonds ongeveer een kwart van je netto inkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb aan maandelijkse inkomsten rond de 900 euro, de kosten van de ziektekostenverzekering zijn 125 euro! Ik betaal het wel, maar met héél veel moeite, en hoop en bid dat de premie niet nog hoger wordt, want dan is het niet meer op te brengen voor me en hoor ik ook bij de over een poosje ook bij de onverzekerden.

Dus ik kan me inleven in die mensen die onverzekerd zijn.