Hoe kwam de eerste persoon die aids had aan die ziekte?

Aids is alleen overdraagbaar via bloed, sperma of vaginaal vocht dus kan de eerste aids patient het niet van een mug oid hebben gekregen.
Maar hoe dan wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je doen krijg je leuke discussies van joh.

Het beste antwoord

Momenteel is het, ondanks gedegen onderzoek, eigenlijk nog steeds een beetje gissen.

In elke onderzoek dat ik er tot nu toe over gelezen heb maakt men toch nog erg veel gebruik van termen als:

Men neemt aan... er wordt verondersteld, men denkt...

De meest gangbare theorie is momenteel dat de eerste mensen die AIDS kregen waarschijnlijk inheemse Afrikanen zijn geweest die met besmette apen in aanraking zijn gekomen. Apen worden in Afrika sinds jaar en dag gevangen om op te eten en om er huisdieren van te maken. De mensen lopen het risico besmet te raken doordat ze met het bloed van de apen in aanraking komen.

Ik vond dit wel een erg interessant artikel;

Biologen zijn, middels een soort stamboom methode, op zoek gegaan naar de voorouders van het HIV virus..
Zij zien nauwe verwantschap met het SIV virus.
Een virus dat bij chimpansees en meerkatten gevonden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het virus komt oorspronkelijk van apen. Ofwel is de eerste mens met bloed in contact gekomen ofwel heeft hij wel heel vieze dingetjes gedaan met de aapjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest gangbare theorie op dit moment is dat HIV afkomstig is van chimpansees uit Afrika (Kameroen). De theorie is dat een jager werd aangevallen door de chimpansee en daarmee vermengde elkaars bloed waardoor de jager het HIV virus heeft gekregen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van oorsprong inderdaad een ziekte die voorkwam bij apen. Aangezien het virus zich snel muteert, was het stond de ziekte vroeger hoogstwaarschijnlijk bekend onder een andere naam.

Bijgaande link laat zien dat "vieze spelletjes met apen" wellicht niet de oorzaak was van de overdracht ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf bij mijn gedacht dat aids is ontstaan door vergaand promiscue gedrag, gepaard gaand met divers anaal verkeer.
Het immuunsysteem verwijdert vreemde eiwitten en kan wel wat hebben. Bij voortgaand verschijnen van vreemde eiwitten in de endeldarm, geeft het immuunsysteem op een gegeven moment de pijp aan Maarten (vind het wel een aardige woordspeling), en stort in. Op dat moment worden de virussen die bij die situatie horen, wakker en actief.

Aids is uiteraard al lang onder ons, mensen. Het is een van de redenen waarom in oude godsdiensten wordt gewaarschuwd tegen sodomie. Men ging er aan dood.

Maar ja, het bovenstaande vinden mensen niet leuk om te horen. Het is heus zo dat virussen niet uit zichzelf actief worden. Het is halfdode materie die pas actief wordt als de omstandigheden ernaar zijn.

Bestiaal gedrag met apen of andere dieren, kan ook een oorzaak zijn. Ik ben niet de enige die dit denkt, maar behoor wel tot een minderheid. op dit moment nog.

Aids is een gedrag=gerelateerde ziekte, in eerste instantie. Het wordt wel verspreid, doordat de virussen actief zijn, door bloed-bloed contact of door anaal verkeer met een reeds besmet persoon. Of voor vrouwen door sexueel verkeer met een besmet persoon.

Toegevoegd na 54 seconden:
gedacht is gedachte.

Toegevoegd na 1 uur:
het ligt allemaal niet zo eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dat kun je wel allemaal vínden, het is alleen niet gestoeld op realiteit. Om een paar dingen te noemen: - 'Vreemde eiwitten' krijg je iedere dag binnen, en ze komen in je hele darmkanaal. Dat noemen we voedsel. Die hoeven niet worden verwijderd door het immuunsysteem. En het immuunsysteem geeft dan ook niet 'de pijp aan Maarten'. - Virussen zijn geen 'halfdode materie',maar strikt genomen levenloze materie, aangezien ze zich niet zelfstandig voortplanten). Het idee dat virussen zouden 'slapen' en 'wakker' zouden kunnen worden, slaat nergens op. - Je beweert dat die virussen vóórdat ze 'wakker worden' aanwezig zijn, en dat ze 'bij die situatie horen'. Beide ideeën zijn nergens op gebaseerd. Als dit zo was, dan zou óf in alle sperma, óf in iedere endeldarm HIV aantoonbaar zijn. Dat is niet zo. Er is dus geen sprake van 'uit zichzelf actief worden' maar simpelweg van besmetting. - Je kunt prima 'divers anaal verkeer' hebben zonder HIV op te lopen, zolang degenen met wie je 'divers anaal verkeer' hebt zelf geen HIV hebben. HIV kan overgebracht worden door anaal verkeer (daar hoeft het overigens niet divers voor te zijn) als degene met wie je anaal verkeer hebt besmet is. Of als degene met wie je vaginaal verkeer hebt besmet is. - Je kunt uitgebreid rondneuken zonder HIV op te lopen, of een heel beschaafd aantal sekspartners hebben en het wel oplopen. En dan kun je het ook nog oplopen zonder ooit seks te hebben. Dat AIDS 'in eerste instantie' een gedragsgerelateerde ziekte is, is objectief aantoonbaar niet waar. - In oude godsdiensten gingen mensen inderdaad dood aan sodomie. Om precies te zijn: aan de meute die je vermoordde op basis van onzinnige religieuze voorschriften. Er zijn absoluut géén aanwijzingen dat men toen al besmet raakte met HIV. . Het zou je sieren als je je eens écht zou verdiepen in het ontstaan, het ontwikkelen/muteren en de verspreiding van virussen in het algemeen en HIV in het bijzonder. Op deze manier geef je namelijk patienten de schuld van hun eigen ziekte. Ik vind wat je schrijft inderdaad niet leuk om te lezen. Niet omdat je gelijk hebt, het staat namelijk vol onzin, maar omdat het oordeel dat je impliciet uitspreekt wat mij betreft walgelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ineke, het is 'niet alleen niet leuk om te horen', het is ook nog eens vreselijk NIET waar. Op deze manier verspreid je domme vooroordelen die al heel, heel lang geleden ontkracht zijn, en dat siert je niet.
Ik schrik er bijna van dat iemand die onbeperkt toegang heeft tot goede informatie, er nog dergelijke middeleeuwse veronderstellingen op na kan houden. Daarmee geef je in ieder geval wel duidelijk aan dat de aidsvoorlichting vanuit de overheid dus nog helemaal nergens op trekt, als een deel van de doelgroep al ZO falikant de plank mis kan slaan, maar je verspreid die liederlijke nonsens zo ook nog eens via ene openbaar kanaal. Ik ben niet snel voor het verwijderen van een antwoord, maar in dit geval zou het toch mijn voorkeur hebben. Voor het geval er meer dan één idioot is - naast degene die je al geplust hééft - die werkelijk denkt of, erger nog, hoopt dat het waar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb een tijdje zitten tobben hoe ik op het antwoord van Ineke wilde reageren, maar jij hebt het echt exact juist verwoord. Mijn complimenten Suzy voor je woordkeuze, je argumenten en je bevlogenheid in dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus voor SuzyQ!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bioloog schrik ik ook wel behoorlijk van je conclusie Ineke. Ik onderschrijf 100% de mening van Suzy en Marleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jemig de pemig! Ik ben er helemaal stil van, dat iemand anno 2010 zo kan denken zeg. Zo heeft iedereen echt zijn eigen waarheid. Van mij krijg je een dikke -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bravo SuzyQ! Ik ben blij dat je dit eens even goed uit de doeken doet en de mening van Ineke rechtzet. Waarom zet je dit stuk niet bij de antwoorden? Dan kan ik je +1 geven. Wat mij betreft trouwens +10.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja SuzyQ krijg je van mij ook een dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En van mij ook SuzyQ :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het wel heel erg om te zien dat maar liefst TWEE mensen haar geplust hebben. Echt heel erg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat die mensen op het verkeerde knopje hebben gedrukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ineke, het artikel in je link gaat HEEL ergens anders over !! Ik geloof best dat er meer mensen zijn die het beweren, maar in die link staat in elk geval niet je bron. Dat is weer een heel andere theorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wel zo is , is dat de penis zeer veel kleine gevoelige immuun orgaantjes "Langerhans Cellen "heeft op de voorhuid. Wat ook zo is , dat er "bijna " even veel besmetting plaatsvindt van man naar vrouw , als van vrouw naar man ( of van man naar man in de vorm van de actieve partner ) .
Dat komt door die Langerhans Cellen en door het feit dat bij de door Ineke vL genoemde anale verkeer vaak kleine wondjes ontstaan bij de passieve partner. De "actieve "partner kan vervolgens heel makkelijk besmet worden via zijn penis. Er is al door wetenschappers gesuggereerd iedere man te motiveren zich te laten besnijden , zodat zijn eigen risico op besmetting kleiner wordt. bron : New Scientist artikel over "circumcision".
Al decennia voordat Aids als zodaning een herkenbaar ziektebeeld was, was er sprake van van de zogenaamde Slim Desease. Deze ziekte heeft dezelfde kenmerken en verschijnselen als Aids. Hoe het precies zit weet ik niet, maar mogelijk is de ziekte na een epidemieologische toename in de late jaren 80 herontdekt en herbenoemd.
De opvatting dat het van apen komt is volgens mij een typisch broodje aap verhaal. Apen en andere dieren hebben ook griep enzomeer maar om dan te stellen dat die ziektes van apen komen gaat wel erg ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zijn er vrij regelmatig griepvirussen van dieren afkomstig die muteren tot menselijke variant...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is helemaal waar natuurlijk. Denk maar aan de Q koorts hoewel dat dan geen mutatie betreft. Maar om dan de dieren de schuld te geven? Het lijkt me dat zo een virus de schuldige is. Foei virus! Die aap kan er niks aan doen. Die zit met het liefst met een onbespoten banaan in de boom maar heeft het ook niet voor het zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, maar ik had ook nergens uit gelezen dat apen de schúld krijgen, dat slaat inderdaad nergens op.
Het verhaal gaat, dat Patiënt Zero een militair van het Cubaanse leger in Afrika (Congo) was die de apen, waar ze erg veel last van hadden, met een machine geweer van zich af schoten. Op de een of andere manier is een soldaat besmet geraakt, als zou het maar zijn om samen met een dooie aap op de foto te gaan.

Al jaren is duidelijk, dat het niets te maken heeft met anaal geslachtsverkeer of met promiscuïteit. HIV verspreidt zich zoals iedere ziekte zich verspreidt: oraal, vaginaal, anaal en via een wondje in je huid

Verhaaltjes zoals hierboven door Mevrouw I worden verteld zijn moralistisch, maar vooral onjuist, gebazel. Zelfs de meest extreme variant: als je geen seks hebt kun je het niet krijgen is onzin. Vraag dat maar eens aan medisch personeel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verspreiding gaat via bloedcontact.
De kans op bloedcontact is het grootst bij anaal sexverkeer. Echter, ook als je ruzie met iemand hebt en die bijt je kun je besmet raken.
Daarnaast heeft juist medisch personeel en patienten (transfusie) ook veel te maken met bloed contacten dus kans op besmetting. Het enige waar Ineke WEL gelijk in heeft....sexuele contacten helpen het virus wel bij verspreiding maar aids is niet de enige (potentieel dodelijke) ziekte die door suxueel verkeer overgedragen kan worden. (syfillus was ook zeer gevreesd totdat antibiotica een tegenmiddel werden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die militair hield een dode, bloedende aap omhoog en hij had een wondje aan zijn hand (niet zo gek voor een militair in de jungle). Hiv verspreidt zich niet via de lucht, via water of via de wc bril, maar alleen - zoals jij zegt - via het uitwisselen van lichaamsvloeistoffen, op welke wijze dan ook. Seks is slechts een wijze, maar niet specifiek anaal. Dus niemand is echt gevrijwaard. Ik ben opgegroeid tijdens het hoogtepunt van de epidemie, en het heeft mijn leven best wel gefrustreerd in die jaren