Is mijn ondergewicht erg?

Ik zou mijzelf eerst even voorstellen.
Ik ben Jelle, Ik ben 16 jaar, Mijn buikomtrek is 74 cm,Ik ben 1 meter 83 en weeg 58 kilo.
Ik heb dus mijn bmi berekent en ik ben er achter gekomen dat mijn bmi 17.3 is.

Ik zou graag willen weten als ik contact met mijn huisarts zou moeten nemen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
Bel gewoon met de huisarts, dan hoor je het vanzelf of je langs moet komen.
Erna55
6 jaar geleden
Je bent nog in de groei. Dan kan het zijn dat je na een groeispurt even een " sprietje" bent.
Eet gezond en eet voldoende. Neem meer gezonde tussendoortjes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onder de 18 gelden de standaard tabellen niet.
http://www.gezondafvallen.net/kind
Je hebt ook volgens deze tabel nog ondergewicht, maar je zit maar net onder de grens.
Als je nog 15 was geweest was deze BMI gezond geweest.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je je verder goed voelt, zal je bij de huisarts enkel een advies krijgen iets meer te eten. Dat is ook mijn advies, dus lekker roomboter op brood, volle melk i.p.v. halfvolle.
Noten als tussendoortje, banaan, enzovoorts.

Antwoorden (1)

Een te laag gewicht kan een risico voor je gezondheid zijn.
Zelfstandig aankomen is mogelijk door moeite te doen om goed, genoeg en gezond te eten. Als je er niets aan doet, kan het zeker erger of zelfs erg worden.

Wanneer je ondergewicht hebt is aankomen belangrijk. Ondergewicht betekent dat je minder weegt dan goed is voor je gezondheid.
Je bent dan te licht voor je lengte.
------------------------------------------------------------------------------

Je BMI is 17.3 - je bent te licht voor je lengte
Dan is het extra belangrijk dat je de aanbevolen hoeveelheid voedingsmiddelen (eten en drinken) binnenkrijgt. Eet elke dag een ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Sla geen maaltijden over en neem vaker iets gezonds tussendoor.
Maak je je zorgen om je gewicht of wil je advies? Neem dan contact op met je huisarts of vraag je ouders om een afspraak te maken.

OORDEEL ADVIES BMI MANNEN EN VROUWEN
Ondergewicht Probeer aan te komen Lager dan 18,5

Een te laag gewicht kan een risico voor je gezondheid zijn.
Met ondergewicht kun je een tekort krijgen aan essentiële voedingsstoffen, je afweer kan achteruit gaan en je kunt je sneller lusteloos en moe voelen.

Oorzaken van ondergewicht
Er zijn verschillende oorzaken voor ondergewicht. Ondergewicht ontstaat door een gebrek aan eetlust, kauw- en slikproblemen of een slecht werkende darm. In sommige gevallen speelt de leefstijl een rol daarbij, bijvoorbeeld wanneer mensen geen tijd nemen om rustig te eten. Het kan daarnaast te maken hebben met ziekte, bijvoorbeeld een eetstoornis of depressiviteit.

Advies bij ondergewicht
Ga aan de slag met de tips op de pagina Gezond aankomen. Als je in korte tijd veel afvalt zonder dat er een aanwijsbare reden voor is, kun je het beste naar de huisarts gaan. Ga ook bij het vermoeden van een eetstoornis altijd naar de huisarts.

Als het niet lukt om binnen enkele maanden een gezond gewicht te bereiken is het verstandig om naar de huisarts te gaan. De huisarts onderzoekt wat de oorzaak van het ondergewicht is en kan je zo nodig doorverwijzen naar een specialist en/of diëtist.

Je kunt er dus zelf iets aan doen. Gezond eten en bewegen niet te vergeten!
Succes!