hoe kan het dat ik opeens na het eten 1 kilo aankom?

Ik ben al ongeveer 7 weken aan het afvallen en ik ben al 5 kilo kwijt! Alleen vanavond na het eten stond ik op de weegschaal en ik was opeens 1kilo aangekomen! Ik dacht echt hoe kan dit? Weet iemand hoe dit kan? Want ik denk dat ik morgenvroeg lichter ben want meestal als ik in de avond weeg ben ik de volgende ochtend weer op mijn oude gewicht of iets lichter. Ik hoop dat ik graag antwoord krijg

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.2K
Erna55
6 jaar geleden
Elke dag op de weegschaal staan heeft geen zin. En vaker op een dag op de weegschaal is onzin.
Eens per week is vaak genoeg. Weeg jezelf wanneer je net opstaat. Je gewicht schommelt omdat het ( onder invloed van hormonen ) soms wat meer vocht vasthoud.
Ritsuka
6 jaar geleden
Niet zo vaak wegen
tinus1969
6 jaar geleden
Als je een liter water drinkt, kom je een kilo aan. Ga je daarna naar de WC, dan val je een kilo af. Daarom moet je niet te vaak wegen, en op een vast moment ('s ochtends, voor het ontbijt, maar na WC bezoek is een geschikt moment)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Al deze reacties zijn natuurlijk geen antwoord op de vraag. Vraagsteller wil juist graag een verklaring voor de gewichtsschommelingen. Ze heeft zelf heus inmiddels ook wel in de gaten dat je 's avonds over het algemeen meer weegt dan 's ochtends. De vraag is alleen: waarom? Ik vind het helemaal niet raar om gedurende een periode wat vaker op de weegschaal te staan. Op die manier leer je wat verschillende voedingsmiddelen met je lichaam doen.
Je vraagt waarom je ineens na het eten een kilo zwaarder bent. Maar ten opzichte van wanneer? En wat at je? Als het bv. je warme maaltijd 's avonds betreft en dat je daarna een kilo zwaarder bent dan 's ochtends kan dat evt. verklaard worden door o.a. maag-, blaas- en darminhoud en het vocht dat je vasthoudt onder invloed van zout, maar meer vaak nog onder invloed van koolhydraten! Als je je koolhydraten beperkt, zul je zien dat je daardoor geweldig goed afvalt. Maar ook, als je dan ineens een kh-rijke maaltijd eet, zul je je gewicht tijdelijk behoorlijk zien toenemen onder invloed van meer vocht dat je dan vasthoudt. Dat verdwijnt dan net zo snel weer als je de koolhydraten opnieuw beperkt.
Ritsuka
6 jaar geleden
corrective: koolhydraten beperken is geen garantie dat je 'geweldig goed afvalt'. Ook met laag in koolhydraten kun je teveel totaal kcal binnenkrijgen en aankomen.

Antwoorden (1)

Het is sowieso normaal, als je 's avonds voor je naar bed gaat een kilo zwaarder bent dan de volgende ochtend. In de nacht verlies je n.l. vrij veel vocht.
Behalve eventuele kleine afwijkingen in de weegschaal (ze geven vaak een "nauwkeurigheid" van 100 gram, maar in de praktijk wijken ze echt 200 gram af) kan b.v. een hoeveelheid zout in het eten een behoorlijke afwijking geven. Door het zout houd je meer vocht vast, maar meestal is dat na een dag weer weg.
Verder erop letten, dat je weegt in je hele blootje, dus zonder kleren. Dat geeft het beste resultaat.
Gewoon volhouden dus.