Klopt dit? (Zie extra uitleg.)

Ik heb wel eens gelezen dat wanneer je eenmaal bloeddonor bent je moeilijk kan stoppen. Dit omdat je lichaam er aan gewent is zo vaak in een jaar bloed te verliezen. Klopt dit en hebben jullie hier ook bronnen van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Volgens mij klopt het niet. Ik ken mensen die een tijdje bloed geven en er dan weer mee stoppen. Die merken daar niks van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, fysiologisch klopt daar niets van. Ik ken iemand die bloed gegeven heeft en daarmee gestopt is, zonder dat hij daar wat van heeft gemerkt. Er is echter wel een andere (psychologische) reden dat mensen niet zo snel stoppen en dat is vanwege consistent gedrag. Iemand die bloed geeft, vindt het belangrijk om anderen te helpen en heeft ooit de eerste stap in die richting gemaakt. Hij ziet zichzelf als iemand die bloed geeft en helpt (zelfbeeld). Als hij stopt met bloedgeven moet hij ook de beeldvorming over zichzelf veranderen en dat gaat niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Mensen zeggen: ïk ben bloeddonor, ze ervaren het als een deel van hun identiteit. Het voelt heel goed. Dus waarom stoppen met iets wat goed voelt?
Volgens mij klopt dit niet. Dat zit tussen je oren.
Ik ben nadat ik jaren bloed heb gegeven overgestapt op plasma geven. Dan krijg je de rode bloedlichaampjes weer terug en dat is niet zo een grote belasting als je ouder wordt.
Groet, Mop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor je kan best stoppen met bloedgeven.

Door omstandigheden heb ik 5 jaar geen bloed kunnen geven, heb er nooit last van gehad.
Wel is je lichaam sneller hersteld als je regelmatig bloed geeft, tenminste dat is mijn ervaring.

En zo vaak geef je geen bloed, vrouwen max. 3 en mannen max. 5 keer per jaar.