vormen je botten een orgaanstelsel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.7K
Castle
6 jaar geleden
Elk bot in je lichaam is ook een orgaan. Alle botten samen vormen het skelet of het beenderstelsel.
Het beenderstelsel zorgt ervoor dat het stevigheid geeft aan je lichaam, het is ook een orgaanstelsel.
Een orgaanstelsel bestaat uit een aantal organen die samenwerken. Bron:
https://www.scholieren.com/samenvatting/33254

Antwoorden (2)

Ja, een orgaan is, binnen een organisme, een geheel van weefsels met een of meerdere functies ten behoeve van dat organisme.
Zo vormen je botten ook een orgaanstelsel.

Toegevoegd na 9 minuten:
Van Dale
Orgaan: zintuig of ander deel van mens, dier of plant dat dient voor een bepaalde functie.

Ik heb altijd gedacht dat organen bijvoorbeeld hart, long en nieren waren. Maar de betekenis is dus veel breder.
SimonV
6 jaar geleden
Ja, botten vormen het skelet of je beenderstelsel.
De betekenis van orgaanstelsel is meerdere organen die samen een taak in het lichaam verrichten.
Botten zijn organen, want het is een onderdeel van je lichaam met een eigen functie.
De functie van botten zijn om vorm te geven aan je lichaam en bescherming van de belangrijke organen, zoals hart, hersenen en lever.