Nee.
Zie de bron:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/39698-puistjes-en-chocolade.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chocola met pukkels

Het is de nachtmerrie van bijna elke puber: een gezicht vol gele pukkels met zwarte puntjes. Ouders willen daarbij nog wel eens wijzen op het ongezonde eetgedrag van zoon of dochter. Ze zouden te veel pizza, patat mét, chips en chocola tot zich nemen. Of ze gebruiken te veel make-up. Eigen schuld. Moeten ze zich maar beperken tot de gezonde rauwe groenten en fruit. En mooi zijn ze al van zichzelf, op die leeftijd.

Alleen: al dat gezonde voedsel, dat past niet zo in de puberale lifestyle. Bovendien is - gelukkig - de relatie tussen ongezond eten en pukkels, ofwel acne vulgaris, nooit betrouwbaar wetenschappelijk bewezen. De verwijten over minder gezonde eetgewoonten lijken een nieuwe poging van ouders hun tieners in het gareel te houden. Eerder deed de verwijzing naar masturbatie als oorzaak van acne al opgeld.

En pubers weten inmiddels wel beter: acne is een gevolg van de golven geslachtshormonen die in deze levensfase door het lijf razen. Deze jagen de talgproductie op. Gevolg daarvan is dat de talgkanaaltjes in het gezicht, maar ook in de nek, op de rug en borst, verstopt raken. Als de talgprop niet meer naar buiten kan, gebeuren er ongelukken.

De acnebacterie (Propionibacterium acnes), die normaal gesproken altijd al in de talg aanwezig is, kan zich nu ongebreideld vermeningvuldigen. En dat heeft een ontsteking tot gevolg. Deze wordt zichtbaar in de gelige pukkel, eventueel ontsierd door zwarte kop of harde knobbel onder de huid. De zwarte punt is overigens geen vuil, maar gewoon huidkleurstof.

En dan slaat, aangejaagd door de reclame, de paniek toe. Want er is van alles - zonder recept van de dokter - te koop bij apotheek en drogist om de huid te reinigen en in te smeren. De alternatieve geneeskunde geeft adviezen voor smeersels die eigenhandig kunnen worden gebrouwen, van aardbeien en aardbeienblaadjes of van (wortels van) gedroogde kruiden als rode klaver, paardebloem, alfalfa en peper. Verboden voedsel kan variëren van suiker, vlees en melkproducten tot snacks en softdrinks met cafeïne. Ook hier lijkt weer de moraal door te klinken.

Acne is overigens niet het voorrecht van de jeugd alleen. Ook volwassenen kunnen er last van hebben. Bij hen kunnen andere oorzaken een rol spelen. Zijn hormonen nog verantwoordelijk voor acne rond de menstruatrie van vrouwen in de de vruchtbare leeftijd, stress is een andere mogelijke oorzaak. Deskundigen gaan ervan uit dat alleen volwassenen daar last van kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten! Hoe het precies werkt dat kan ik je niet zeggen, maar als ik (te) veel chocolade eet, krijg ik altijd puistjes. Het gekke is vroeger meer als nu ik ouder ben. Maar soms krijg ik dan nog een puist b.v. op mijn kin.