Is de overlevingskans groter op een shotwond op een dikker persoon dan een dunner persoon?

Bijvoorbeed als een wat dikkere man word beshoten op zijn buik, en stel een dunner persoon heeft zelfde, wie heeft meeste overlevingskans, of is deze even groot, mensen in mijn omgeving zeggen dat de vet de penetratie meer tegen houd maar ik geloof dat niet, daarom deze vraag!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
In theorie, ja. Maar met zulke krachten zal een beetje vet weinig inpakt hebben.
Aan de ander kant is dat vet ongezonder en is de overlevingskans in gewoon leven kleiner. :)

Antwoorden (1)

Een persoon met een gezond gewicht en een goede voedingstoestand zal een grotere overlevingskans hebben.

Bij een schotwond in de buik zal er vrijwel altijd geopereerd moeten worden. Het is bekend dat iemand met over- of ondergewicht meer risico loopt om tijdens of na een operatie te overlijden. Een licht ondergewicht met een verder goede voedingstoestand is daarbij niet erg; het maakt de operatie technisch gezien in sommige gevallen zelfs gemakkelijker. Bij ernstig overgewicht is de operatie moeilijker vanwege het vetschort en vet rondom de organen. Ook is een patiënt met overgewicht moeilijker te beademen. Ernstig ondergewicht gaat meestal gepaard met een slechte voedingstoestand, wat vaak betekent dat de weefsels kwetsbaarder zijn. Verder heeft zowel iemand met fors onder- als overgewicht een vergroot risico op complicaties ná de operatie, zoals problemen met de wondgenezing.

Dat meer vet ervoor zal zorgen dat de kogel minder snel een vitaal orgaan raakt, zal in de praktijk hooguit een miniem verschil maken dat niet opweegt tegen de risico's die het overgewicht met zich meebrengt tijdens en na een buikoperatie.