Wat moet ik doen na 25 teken na een paar jaar ?

Ik heb vanaf 2013 zeker ongeveer 25 teken gehad omdat ik heel vaak vis in de natuur.

Me laatste was gister en ik heb tot nu toe nog nooit een rode kring gehad of heb me nog nooit ziek gevoeld.
Nu ook weer een periode afwachten want ze zeggen dat je pas na de dokter moet bij een rode kring (EM of ME 1 van die 2 ).
Of als je, je grieperig voelt.

Nou wist ik vroeger (0ng 2013) nog nooit dat die beesten zo schadelijk waren en haalde ik ze eruit zonder erbij na te denken,

Het is echt niet normaal hoeveel je nu kan krijgen (zal wel te maken hebben met de opwarming van de aarde)
Omdat ik zelfs in de winter ook een teek had...

Nu gebruik ik spray en kleed ik me extra goed, maar goed mij vraag is,

Is het verstandig om nu anti biotica te nemen voor de zekerheid of kan ik toch beter wachten op griepverschijnselen of een rode kring ?

Omdat ik las dat anti biotica nemen zonder dat je een virus etc hebt ook heel erg negatief kan werken voor latere ziektes.

Alsvast bedankt en pas op deze zomer want het is echt niet normaal.

6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die toename van besmette teken is dacht ik gewoon een gevolg van de verspreiding van de bacterie in de populatie teken. Opwarming, misschien ook. Bijv. omdat het dan vaker lekker warm is. Maar meer vrije tijd tikt veel harder aan. Over het nadeel van onnodig antibiotica nemen heb ik iets gezegd in een reactie op het antwoord van Nick: wat jij slikt maakt niet jouw lichaam resistent, maar de bacterieën, en dat is de reden om het niet te doen. Ook niet gevaarlijke bacterieën doen mee aan het weg-evolueren van de kwetsbaarheid voor zo'n middel, en geen organisme staat op zichzelf. Genen komen uiteindelijk in soorten terecht die weinig verwantschap hebben met de eerste microben die het hadden. O.a. door virussen, waar het dus helemaal niet tegen helpt. Als je geen bacterie in je lichaam zou hebben, was het dus minder slecht om onnodig antibiotica te slikken. Maar dan kon je ook niet lang in leven blijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je regelmatig laten testen, als je zo vaak gebeten wordt. Dat kan geen kwaad. Het geeft geen 100% zekerheid, dat doet geen enkele test. En mijd de lyme-pas-ècht-goed-aanpakkers die beweren met obscure of revolutionaire maar niet-erkende methoden die bacterie kunnen vinden waar de erkende wetenschap dat niet kan. Meestal in Duitsland, soms in de VS. Daar is tot op heden nog niets van waar gebleken.
Ritsuka
6 jaar geleden
Probeer maatregelen te nemen dat je niet zo vaak gebeten word. Je hebt van die sprays volgens mij, en met kleding kun je er ook rekening mee houden.
En goed controleren na het vissen natuurlijk, hoe sneller het beest weg is, hoe kleiner de kans op besmetting.
andyka
6 jaar geleden
Bedankt

Antwoorden (1)

Antibiotica helpen alleen tegen bacteriën, en niet tegen virussen zoals je schrijft. In het geval van teken en de ziekte van Lyme gaat het om de Borrelia bacterie.

Preventief in het wilde weg antibiotica nemen heeft geen zin. Je vraag of het verstandig is ze te nemen is daarnaast eigenlijk niet relevant, want die keuze is niet aan jou: een arts zal ze zeer waarschijnlijk niet voorschrijven. Alleen bij ernstige bacteriële infecties zijn antibiotica zinvol.

Het onnodig gebruik van antibiotica laat bacteriën in je lichaam wennen aan het antibioticum, waardoor bacteriën ‘resistent’ kunnen worden. Zo'n bacterie is dan niet meer gevoelig voor het antibioticum. Wanneer iemand een infectie krijgt met zo’n resistente bacterie, helpen de antibiotica niet meer en dat kan levensgevaarlijk zijn.

De kans op de ziekte van Lyme is niet zo groot. Weliswaar is 22% van de teken besmet, slechts 2,7% van de gebeten mensen ontwikkeld Lyme na een beet. Daarvan blijft bij 80 procent de ziekte beperkt tot een rode cirkelvormige plek op de plek van de beet. De ziekte van Lyme is zelf niet direct dodelijk, maar kan wél dodelijke gevolgen hebben als de ziekte pas in een laat stadium wordt opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
andyka
6 jaar geleden
Ja klopt hoe eerder het word behandeld hoe beter. Vandaar ook mijn zorgen maar bedankt voor je reactie !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed antwoord, op 1 detail na: het is niet je lichaam dat went aan antibiotica, waardoor ze minder of zelfs onwerkzaam worden, het zijn die ziekteverwekkers die door hun hoge reproductiesnelheid evolueren waar je bij staat. Daarom is het ook zo erg, dat in veel landen gesmeten wordt met dat spul, ook tegen virussen of zels tegen niks, omdat dat 'sterk spul' is, en de patient het vraagt. En natuurlijk in de veehouderij, ook in Nederland. Want het gaat ten koste van de kans op genezing van iedereen, ook van puur natuur etende, bij ziekte alleen kruiden innemende landgenoten.
Een klein beetje riskanter voor de slikker zelf is het wel, vooral bij veelvuldig maar laag gedoseerd gebruik, want de kans dat een resistentie zich in zijn lichaam ontwikkelt, is wel groter dan gemiddeld. Maar die bacterie heeft veel meer kweekvijvers voor nieuw talent dan die ene patient (of hypochonder).
Dat 'resistent worden' verkeerd vertellen is een ware plaag, ik zie soms op het NPO journaal een reporter die dat vertelt alsof 'ie er net op gepromoveerd is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Sanskelotje: NickBoven schrijft:"...laat bacteriën in je lichaam wennen aan het antibioticum, waardoor bacteriën ‘resistent’ kunnen worden."
Dat lijkt me een prima beschrijving van wat er gebeurt. @andyka: het duurt minimaal 24uur voordat de bacteriën van de teek in je bloedbaan komen en een infectie kunnen veroorzaken. Als een teek minder dan 24u aan de huid vastgebeten heeft gezeten dan is de kans op Lyme verwaarloosbaar klein.
Na het vissen goed controleren en elke teek dan verwijderen geeft zelfs een betere bescherming tegen Lyme dan de antibiotica; en geeft bovendien geen bijwerkingen.