Is magnesium en B6 in combinatie met ADHD gevaarlijk?

Zoiets las ik namelijk een keer in een facebook groep en ik las het al een keer wat over op het forum van ADHDblog.nl

Wat is hier van waar?

http://forum.adhdblog.nl/conversations/magnesium-en-b6-autisme

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Cryofiel
6 jaar geleden
Nooit zomaar mineralen of vitamines gaan gebruiken. Dat kan gevaarlijk zijn, ook al merk je dat soms pas na 15 jaar. Supplementen zijn alleen zinvol bij een aangetoond tekort. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan nadelig zijn voor je gezondheid.
Ritsuka
6 jaar geleden
In Facebook groepen word veel onzin verkondigd, pas dus op met zomaar iets aannemen. Stel je vraag aan je behandelend arts, en zoals Cryo al zei, vitamines zijn vaak niet nodig.
Cryofiel
6 jaar geleden
Dat kan allemaal zijn beste Flierefluitje - maar feit blijft dat het aanvullen van een niet-bestaand tekort schadelijk kan zijn. Ook als je de gevolgen pas over 15 jaar merkt.

Antwoorden (2)

Op Internet en op Facebook staan soms nuttige dingen, maar vaak ook complete onzin.

Magnesium en B6 zijn beide nodig. Voor beide geldt echter dat een teveel schadelijk is.

Heb je een aangetoond tekort, dan is supplementeren nuttig en nodig. Maar alleen zoveel tot je het tekort hebt weggewerkt - beslist niet meer. Heb je geen tekort en ga je toch supplementeren, dan breng je je gezondheid in gevaar.

Een relatie tussen magnesium en B6 in combinatie met ADHD ken ik niet. Hooguit verhalen uit de alternatieve hoek, maar die zijn natuurlijk totaal onbetrouwbaar. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat je moet oppassen met de combinatie met bepaalde medicijnen die helpen bij ADHD. Maar als dat het geval is, staat dat duidelijk in de bijsluiter van die medicijnen. Staat er niets in die bijsluiter, dan geldt voor mensen met ADHD hetzelfde als voor ieder ander: vul geen tekort aan dat je niet hebt, want dat kan gevaarlijk zijn.

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Goed advies, laat vermoedens van tekorten aan vitaminen en mineralen testen bij/via de huisarts.
Cryofiel
6 jaar geleden
Yep. De huisarts weet welke waardes belangrijk zijn en waar hij naar moet kijken om die waardes door te meten. Dat geldt voor de magnesium en B6 waar vraagsteller naar vraagt, maar ook voor andere vitamines en mineralen. De huisarts kan de meetwaarden ook interpreteren naar persoonlijke omstandigheden. Zo wilde hij mijn tekort aan vitamine D meer compenseren dan normaal. Voor een ander zou "ruim boven het minumum" goed zijn, maar mij wilde hij hoger instellen, tot in de buurt van het maximum. Dit deed hij omdat hij mijn leefstijl kent, en natuurlijk in overleg met mij.
Een overdosis vitamine B6 is gevaarlijk, los van de vraag of je ADHD hebt.

Overigens moet je wel enige moeite doen om een overdosis te krijgen. De ADH (dus wat een normaal mens nodig heeft) is 1,6 mg, voor een overdosering moet je 150-2000 mg/dag slikken. Er zijn blijkbaar supplementen die zulke hoeveelheden bevatten.
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ De reden waarom er geslikt wordt bij ADHD met ook een uitleg waarom B6 gevaarlijk kan worden.
https://www.ahealthylife.nl/voedselintoleranties-en-adhd-wat-iedereen-zou-moeten-weten/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15466962
Met in de 2e link ook een reden waarom het nutteloos is om Magnesium te laten testen bij de huisarts want die kijkt naar de verkeerde waardes.