Hoe gaat een slikfoto onderzoek in zijn werk?

Morgen moet ik een slikfoto laten maken om te kijken naar mijn slokdarm en maag. Hoe gaat zo'n onderzoek in zijn werk. Ik begrijp dat er dan een drankje dat barium bevat gedronken moet worden. Moet je dan een hele beker drinken? En hoe smaakt dat spul?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9K

Antwoorden (1)

De voorbereiding voor dit onderzoek verschilt per ziekenhuis. Soms is het wenselijk dat uw maag tijdens het onderzoek leeg is. U moet dan nuchter zijn en mag enige tijd voor het onderzoek niets eten en drinken. Als alleen uw slokdarm wordt onderzocht, hoeft u meestal niet nuchter te zijn.

Op de onderzoekskamer moet u uw bovenkleding uitdoen. U neemt staand of zittend plaats voor het röntgenapparaat. U krijgt een beker bariumpap te drinken en tijdens het drinken maakt de arts foto’s. Op de foto’s is te zien hoe de bariumpap de slokdarm passeert. Het onderzoek duurt ongeveer 15 minuten.

Barium smaakt niet bijzonder lekker, wat kalkachtig.

U mag direct na het onderzoek weer naar huis. Uw ontlasting kan een paar dagen wit gekleurd zijn. Dit komt door de bariumpap en u hoeft zich hier niet ongerust over te maken. Het is verstandig om na het onderzoek extra veel water te drinken. De uitslag van het onderzoek krijgt u via uw behandelend arts.

Toegevoegd na 13 minuten:
De behandelaar geeft aan wanneer je een slok kan nemen en wanneer je moet slikken zodat hij/zij op het juiste moment een foto kan maken. Dat gebeurt een aantal keer achter elkaar tot er voldoende foto's zijn gemaakt. Je hoeft dus niet de hele beker in één keer leeg te drinken.
Antoni
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Fijn, geruststellend antwoord. PLUS
Antoni
6 jaar geleden
Dank je! Vrijwel het hele antwoord is overgenomen van https://www.mlds.nl/ziekten/onderzoeken/rontgenonderzoek-slokdarm/. De schrijvers van die tekst komt dus ook wat complimenten toe!
Ivana
6 jaar geleden
Hoe dan ook, je hebt met zorg geantwoord en vraagstellers angst voor het onbekende weg willen nemen. Dat is compassie en verdient een dikke PLUS