Heeft het echt nut om hoog gedoseerde vitamine C tabletten te slikken om je weerstand te verhogen?

Gister bij de drogist hoorde ik een vrouw advies krijgen over verschillende "soorten(??)" vitamine C tabletten om haar weerstand te verhogen. Werkt dit nou echt? Lijkt mij van niet, zeker niet als je een goed en gezond voedingspatroon hebt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
ik zou geen verhoogde weerstand willen, dan heb je een auto-immuun ziekte.
Inekez1
6 jaar geleden
Een te lage weerstand moet je ook niet willen! Als je die eenmaal hebt (door langdurig ongezond leven of door een ziekte) is het wel belangrijk om die te lage weerstand weer te verhogen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Tot een normaal gebalanceerd weerstand.
Cryofiel
6 jaar geleden
Goed gezien, Ritsuka!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hooggedoseerd niet, maar een aanvulling kan handig zijn bij risicogroepen, in de herfst/winter of bij mensen die vaak last hebben van schimmelinfecties. Ook als je te weinig fruit eet, wat toch veel mensen te weinig doen, kan het helpen. Maar het is aan te raden gewoon voldoende fruit te eten. Overigens in veel voedingsmiddelen is tegenwoordig vitamine C toegevoegd, dus een tekort aan vitamine C zul je in Nederland niet snel oplopen.

Antwoorden (3)

Nee, dit is nooit aangetoond. Het is wel waar dat vitamine C belangrijk is voor je afweersysteem, en als je er te weinig van binnenkrijgt kan het verstandig zijn om extra bij te slikken. Maar met een normale voeding krijg je over het algemeen voldoende vitamine C binnen en omdat je lichaam vitamine C niet kan opslaan, plas je alles weer uit wat je meer binnenkrijgt dan je op dat moment nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Voor gezonde mensen met een gezond voedingspatroon heeft dat helemaal geen nut. Voor mensen met een langdurig ongezond eetpatroon kan aanvulling wel nodig zijn. Vaak is dan een normale dosering genoeg, maar het (overmatig) gebruik van alcohol, roken of medicijngebruik kan de opnamecapaciteit van het lichaam verminderen. In dat geval is een hogere dosering nodig bij inname, zodat het lichaam er toch genoeg van kan opslaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Van vitamine C kun je geen 'overdosis' krijgen. Het is een wateroplosbare vitamine. Wat je te veel binnenkrijgt wordt gewoon via de urine weer uitgescheiden.

Te veel vitamine C is dus niet zo erg. Langdurig te weinig vitamine C kan wel tot allerlei problemen leiden.
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+ Met de kanttekening dat een teveel aan vitamine C moet worden uitgeplast, en dat is een onnodige extra belasting voor de nieren en de blaas.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Er is nog NOOIT aangetoond dat vit C zorgt voor nier en blaas problemen.
Adrenaline breekt vitamine C af. En de gemiddelde Nederlander heeft dit dagelijks. In onze gehaaste, gestreste samenleving waar verl mensen een kort lontje en zorgen hebben. Krijg je dagelijks ongemerkt een adrenaline rush.
Vitamine C is altijd goed. Het dood de slechte stoffen in je lichaam, de afvalstoffen. Als je ddn gezond eetpatroon hebt krijg je waarschijnlijk voldoende vitamine C binnen. Door meer in te nemen kunnen meer 'vijanden' van je lichaam worden verslagen. Dus ja, je weerstand wordt er beter van!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
welke 'slechte stoffen' dood het dan in je lichaam? Hoe is dit gemeten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vitamine C doodt niets, hoor. Het helpt bij onder meer de aanmaak van witte bloedcellen, die een rol spelen bij onze afweer. Maar een teveel aan vitamine C plas je gewoon weer uit, zoals ook al uitgelegd in de twee voorgaande antwoorden. Afvalstoffen plassen en poepen we trouwens uit, die worden niet 'gedood'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ALs je "dood" een beetje ruim neemt klopt het:
http://www.vitamine-c.nl/antioxidant.htm
Het "dood" oxidanten.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Mogelijk dood vitamine C kanker. Dat onderzoek is nog bezig.