Helpt fysiotherapie bij halux valgus. Dat is een pijnlijke knobbel bij mijn grote teen?

Ik kan soms niet lopen, zo pijnlijk zijn mijn grote tenen, waar een grote knobbel op zit. Waardoor mijn teen helemaal scheef naar binnen gaat staan. Ik heb wel een aanpassing aan mijn schoenen, maar ik vraag mij af of fysiotherapie daarbij helpt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je kunt zeker door een fysiotherapeut geholpen worden, natuurlijk moet er eerst gekeken worden in hoever de tenen . de ‘hallux valgus’ er aan toe zijn. Oefeningen of zooltjes of misschien wel schuim (om de teen in de goede richting te doen groeien) en soms een operatie kunnen allemaal helpen.

Scheef gegroeide voeten doen pijn omdat de voet niet optimaal kan presteren. De kootjes in de grote teen zijn scheef gegroeid waardoor andere de 'voetbeenderen' extra zwaar belast worden.
Door de afwijkende vorm, ontstaan door de te grote krachten op de verkeerde delen van de voet ontstaat de grote knobbel aan de binnenkant van de voet.
Daardoor passen gewone schoenen ook niet meer. Dat samen met de belasting van de voet, veroorzaakt de pijn van een hallux valgus.

Wat je zelf kunt doen
-schoenen met een ruime neus en met
-minder of zonder hoge hakken dragen
-investeren in stevig schoeisel kan ook veel helpen.

Hallux valgus kan genetisch doorgegeven worden. Als een van je (groot-) ouders last heeft van hallux valgus, bestaat de kans dat je er zelf ook last van krijgt. Nauwe schoenen, te kleine schoenen of hele hoge hakken kunnen het ontstaan van hallux valgus bespoedigen en zelfs veroorzaken.

Misschien eerst naar de huisarts, er kan altijd iets anders spelen, dat weet je niet.