Mag je met een dyscalculie verklaring een rekenmachine gebruiken met een normale toets?

Ik vraag me dit gewoon af, bijvoorbeeld je hebt een wiskunde toets, waar je veel in moet rekenen, word dit dan toegestaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K
MarBet
6 jaar geleden
Voor het rekenexamen geldt in elk geval dat de school jou niet op basis van alleen een dyscalculieverklaring extra hulpmiddelen mag laten gebruiken. Hiervoor moet de school een dossier opgebouwd hebben van extra inspanning die door school geboden is en waar jij actief aan meegewerkt moet hebben. Pas als na die extra inzet geen vooruitgang blijkt, kom je in aanmerking voor aanpassingen. Bij wiskunde is een rekenmachine vaak standaard toegestaan, omdat hier vaak niet d rekenvaardigheden, maar het wiskundig inzicht wordt getoetst. Als dat niet zo is, kun je in overleg gaan met je docent en vragen wat de mogelijkheden zijn. Of het om toets of examen gaat maakt niet uit in welke aanpassingen mogelijk zijn. Bij toetsen is het makkelijker te regelen, maar richtlijn is over het algemeen dat je bij het examen dezelfde aanpassingen krijgt als bij een toets. Zodat je tijdens het examen ook niet voor verrassingen komt te staan.

Het beste antwoord

Informeer bij de school. De school mag dit zelf bepalen. Het is geen algemene regel dat je met een dyscalculieverklaring een valculator mag gebruiken.

----Als een deskundige bij een leerling dyscalculie vaststelt, wordt er naast het deskundigenrapport meestal ook een dyscalculieverklaring afgegeven. In de dyscalculieverklaring staat welke hulp en voorzieningen de deskundige adviseert.

Een dyscalculieverklaring kan een leerling recht geven op bepaalde faciliteiten, zoals het gebruik van een rekenmachine en extra tijd bij het maken van toetsen en schoolexamens.

De school bepaalt zelf welke voorzieningen worden toegestaan. Aan de dyscalculieverklaring kunnen dan ook geen rechten worden ontleend. De verklaring blijft altijd geldig. -------
Erna55