Ben ik kortademig?

Ik heb al heel lang last van dat ik altijd het gevoel heb alsof ik niet genoeg adem binnenkrijg en daardoor adem ik heel onregelmatig en zucht ik de hele tijd (volgens mijn moeder dan). Ik vraag me af wat dit kan zijn en of ik naar de dokter moet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Cryofiel
6 jaar geleden
Je maakt je zorgen over iets dat met je gezondheid te maken heeft. Dat is reden genoeg om naar de huisarts te gaan.

Antwoorden (2)

Het zou kunnen zijn dat je te veel ademt, ook wel over-ademen of hyperventilatie genoemd. Kenmerken zijn dat je het gevoel hebt benauwd te zijn, dat je tintelingen in je armen en handen hebt en duizelig bent. Als gevolg van het kortademige gevoel ga je zuchten en gapen en dan wordt het eigenlijk alleen maar erger. Ik heb een link toegevoegd van de Nederlandse hyperventilatie stichting dan kun je er wat meer over lezen. Oorzaak is spanning en stress.
Meestal helpen ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen prima bij chronisch te snel ademen.

Het kan natuurlijk ook wat anders zijn dan hyperventilatie en het kan in ieder geval nooit kwaad om naar de dokter te gaan en even je te laten nakijken. Het zekere voor het onzekere nemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Kortademigheid" wordt wel gedefinieerd als: het GEVOEL niet voldoende adem te kunnen halen of het GEVOEL moeite te hebben met de ademhaling.

Je schrijft:"Ik heb al heel lang last van dat ik altijd het gevoel heb alsof ik niet genoeg adem binnenkrijg..."

Dat lijkt me prima te voldoen aan de definitie dus: ja, je bent kortademig.

Wat de oorzaak van de kortademigheid is, is een heel andere kwestie. De mogelijkheden lopen nogal uit elkaar van hyperventilatie tot astma/ COPD tot aan een overbezorgde moeder. Daar is zo via GV geen antwoord op te geven.
Een bezoek aan je huisarts lijkt me dus een goed idee.