Hoe lang blijft asbest in de lucht na het boren?

Ik heb een huurwoning toegewezen gekregen met asbestplaten. De vorige huurder was bijna dagelijks aan het boren in muren. Niemand weet of hij hierbij geen asbestplaten heeft geraakt. Hoe lang blijft asbest in de lucht van de woning na het boren?
Wat kan ik doen om de woning te laten controleren? De verhuurder negeert mijn vragen daarover.

Dank!

6 jaar geleden
11.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Redelijk kort, het daalt snel neer of waait weg. Mogelijk is op allerlei plekjes nog wat achter gebleven. Dat zie ik niet als een probleem, de kans op gevaarlijke hoeveelheden is klein. Waarschijnlijk is de vloerbedekking eruit, dat is eigenlijk het enige waar nog veel in kan zitten en dat zou je dan met het stofzuigen deels weer de kamer in blazen.
Dan zou ik alles dweilen met redelijk veel water.
Voor de zekerheid alle ramen open, maar eigenlijk is dat al niet eens nodig. Wel achteraf de dweil weggooien.

Het beste antwoord

Door boren of timmeren in asbest platen kunnen minuscule vezels in de lucht terecht komen die mogelijk longkanker veroorzaken. Als deze stofdeeltjes op een vloer of kozijn terecht komen is slechts een klein beetje luchtcirculatie voldoende om de vezels te laten opdwarrelen. Ze zijn zó klein dat je ze met het blote oog niet kan waarnemen. Wachten tot "het stof is neergedaald" heeft dus weinig zin.

Asbest beplating betekent dat er hechtgebonden asbest in jouw nieuwe huis zou zijn.
Belangrijkste vraag is: weet je zeker dat het hier om asbest gaat? Want in dat geval had de woning niet eens (aan jou) verhuurd mogen worden!

Op 3 september 2010 heeft de Hoge Raad bepaald dat huurders er vanuit mogen gaan dat bij het begin van de huur géén asbest in het gehuurde aanwezig is. Zeker bij ‘asbestgevoelige’ woningen (van vóór 1993) moeten verhuurders bij mutaties alert zijn op de aanwezigheid van asbest. Daarbij moet de verhuurder extra letten op
kluswerkzaamheden van de vertrekkende huurder. Want huurders kunnen (in het verleden) zonder het te weten asbesthoudend materiaal hebben aangebracht zoals nogal eens met (onder)vloerbedekking het geval is. (zie bron 1, pag. 41).
Met het oog op deze uitspraak kan asbest, in jouw situatie, juridisch gezien als een gebrek worden beschouwd op grond waarvan je huurverlaging kunt aanvragen (bron 2). Dat is vooral bedoeld om verhuurders tot actie aan te sporen.

Mocht je twijfelen of de beplating asbest bevat, dan kun je het beste contact opnemen met de GGD of Bouw- en Woningtoezicht in je gemeente en hen om advies vragen.
Pieter2011
6 jaar geleden
Wouter2011
6 jaar geleden
Hartelijk dank! Ik ga een advocaat inschakelen!