Ja, het (mee)roken van een waterpijp kan koolmonoxidevergifting veroorzaken. Zelfs bij eenmalig gebruik of het enkel aanwezig zijn in een shishalounge. Dit blijkt uit een inventarisatie van de risico’s van waterpijp roken door het RIVM.

Bij het roken van een waterpijp kan tot wel 30 keer meer koolmonoxide vrij komen dan bij het roken van sigaretten. Meer dan negentig procent van de CO in de rook is afkomstig van kooltjes. Zowel de roker als de omgeving worden blootgesteld aan koolmonoxide.

Koolmonoxide is een reukloos en schadelijk gas dat 250 maal sneller in het bloed opgenomen wordt dan zuurstof. Bij een koolmonoxidevergiftiging neemt het de plek in van zuurstof bij het transport door de bloedvaten. Het lichaam kan hierdoor minder zuurstof opnemen bij het inademen met als gevolg dat vitale organen (hart, lever, hersenen) te weinig zuurstof krijgen. De ernst van een koolmonoxidevergiftiging kan variëren van duizeligheid en benauwdheid tot een ziekenhuisopname of in het ergste geval overlijden.

Het roken van tabakswaren anders dan via de waterpijp zal niet snel leiden tot een koolmonoxidevergifting. Het is echter niet uit te sluiten, bijvoorbeeld in combinatie met meerdere rokers en slechte ventilatie. Roken veroorzaakt hoe dan ook koolmonoxide in het bloed en dit heeft op langere termijn in elk geval wel een negatief effect op de gezondheid.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat noem ik geen CO-vergiftiging door te roken. Het komt door op een speciale manier te roken, in een speciale setting.
Het is al langer bekend dat dat wel kan door bij een open kolenvuurtje te gaan zitten, helemaal als dat in een afgesloten ruimte gebeurt. Een jaar of wat geleden overleden twee tieners waarvan de ene bij de andere logeerde. In het ouderlijk huis, in een logeerkamer, samen op 1 kamer mocht niet. Dan maar in de auto. Maar het was koud, zelfs in de garage. Met de motor aan was dat opgelost. Liepen die twee koolmonoxide op van stiekem vrijen?