Is er op een ct scan zonder contrastvloeistof wel alle mogelijke aandoeningen te zien??

Ik heb vanmiddag een ct scan gehad voor mijn hoofd.
Volgens de neuroloog was contrastvloeistof niet nodig.
De neuroloog heeft zelf de scan bekeken en mij de uitslag gegeven.
Gelukkig was er niks aan de hand.
Nu nog wel een vraag is er op een ct scan zonder contrastvloeistof wel alle mogelijke aandoeningen te zien??
Dit vraag ik omdat ik op sommige plekken op het internet lees dat deze scans wel met contrastvloeistof worden gedaan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (1)

Nee, op een CT-scan zonder contrastvloeistof zijn niet alle mogelijke aandoeningen te zien. Maar op een CT-scan met contrastvloeistof zijn ook niet alle mogelijke aandoeningen te zien. Een CT-scan met contrastvloeistof is niet beter dan een CT-scan zonder contrastvloeistof; je kunt er andere dingen mee onderzoeken. Sommige aandoeningen kun je met beide niet zien en sommige aandoeningen kun je ook met andere onderzoeken en scans niet zien.

Met alle verschillende soorten onderzoeken en scans zijn er tegenwoordig gelukkig veel dingen wel te vinden. Toch is het praktisch en financieel onhaalbaar om altijd alle mogelijke onderzoeken te doen. De arts in kwestie maakt daarom op basis van je klachten een inschatting welke mogelijke oorzaken en zijn en maakt een afgewogen keuze welk onderzoeksmiddel hij daar het beste voor in kan zetten.