Als ik eventjes heb gelegen en dan weer opsta krijg ik zwart voor me ogen is dit normaal?

Hey, als ik eventjes heb gelegen zie ik zwart voor me ogen voor 10 seconden ik heb dit elke dag wel 2/3 keer heb ook het gevoel alsof ik flauwval en voel me dan eventjes niet zo lekker is dit normaal? En is dit erg ? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Bloeddrukdaling door een slechte cardiovasculaire reflex?

Antwoorden (2)

Op zich is het normaal dat dit gebeurt, vooral als je lange tijd hebt gelegen, en dan ineens "opspringt" en naast het bed gaat staan. Sommige mensen hebben het ook als ze lang in elkaar hebben gezeten op de grond.

Het komt doordat je bloed letterlijk uit je hoofd wegstroomt. Je hersenen krijgen dan tijdelijk te weinig zuurstof. Geen wonder dat je dan dreigt flauw te vallen.

Wanneer je staat, moet je lichaam extra moeite doen om het bloed naar je hoofd te pompen. Je bloed heeft dan namelijk de neiging naar beneden te zakken, naar je benen. Om toch voldoende bloed naar de hersenen te krijgen, moet je hart wat harder pompen, en moeten de bloedvaten in de benen een beetje samenknijpen.

Als je ligt of ineengedoken op de grond zit, zijn die maatregelen niet nodig.

Als je dus vanuit liggen (of vanuit ineengedoken op de grond zitten) ineens gaat staan, moet het lichaam zich razendsnel aanpassen. Dat duurt soms even, en gedurende die tijd zie jij zwart.

De remedie: zodra je dit voelt, even op je hurken gaan zitten, of op een stoel of op de rand van je bed. Dan is de afstand tussen hoofd en benen wat minder, en geef je je lichaam wat meer tijd zich aan de nieuwe situatie aan te passen.

Het verschijnsel is erger als je een lage bloeddruk hebt, of bij bepaalde vormen van suikerziekte. Als jij het gevoel hebt dat dit bij jou wel heel erg "fel" optreedt, zou je dat even kunnen laten controleren bij de huisarts.

Maar als je er normaal gesproken geen last van hebt: gewoon wat langzamer opstaan, en door de knieën als je toch weer zwart ziet, dan is er niets aan de hand.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie ook de informatie op https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthostatische_hypotensie.
Antoni
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Niets meer aan toe te voegen!
Antoni
7 jaar geleden
Dank je! Ik had niet anders verwacht...!
Je krijgt bij het recht komen een bloeddruk daling ,je bloeddruk is dan eventjes te laag.
Kan zijn dat je bloeddruk al wat aan de lage kant is,dit kan je zelf met een bloeddrukmeter controleren of je gaat eens tot bij de huisarts.
fremar