wat te doen bij smetvrees?

Mijn broer heeft smetvrees en mijn ouders en ik weten niet echt wat we er tegen kunnen doen, Hij wast ontzettend vaak zijn handen dat zijn handen gaan bloeden als hij zijn handen beweegt. hij poets elke dag 2x alle deur klinken en steeds als hij een doekje heeft gebruikt gaat hij eerst dat doekje helemaal schoon maken voor dat hij weer wat anders er mee aanraakt. Ook poetst hij bijna elke dag zijn eigen kamer en dat duurt dan 12 uur voordat hij klaar is. Weet misschien een van jullie wat we hier mee moeten doen?

Toegevoegd na 4 minuten:
( naar iemand die hem kan helpen wilt hij ook niet )

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Zo te lezen zijn de gevolgen van zijn smetvrees ernstig. De smetvrees belemmert hem enorm in zijn sociale leven, en geeft zelfs lichamelijke klachten.

Het feit dat hij weigert zich te laten behandelen zou kunnen wijzen op een meeromvattende problematiek. Het is niet mogelijk daar via deze website een oordeel over te vormen.

Hoe dan ook, gezien de situatie kunnen jouw ouders het beste overleggen met de huisarts. Die kan tips geven.

Zolang jouw broer minderjarig is, is het aan jouw ouders om hem gedwongen te (laten) behandelen. Is hij meerderjarig, dan is gedwongen behandeling alleen mogelijk wanneer hij handelingsonbekwaam (of wilsonbekwaam, ik ken de precieze terminologie niet) is verklaard.

Hoe dan ook, de huisarts is het eerste aanspreekpunt.

Mogelijk dat hij iemand vertrouwt; in dat geval zou deze vertrouweling hem heel misschien kunnen overhalen zich toch te laten behandelen.

Cryofiel