Wat te doen bij vaak en regelmatig verslikken?

Hallo! Ik heb eigenlijk mijn hele leven al last van verslikken. Ik verslik me in alles: eten, drinken en mijn eigen speeksel. Mijn moeder heeft hier ook last van. Het komt bijna iedere dag wel voor dat ik me verslik. Ik zou graag willen weten wat dit is en wat ik er tegen kan doen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
19.9K
Ritsuka
7 jaar geleden
Ben je al eens bij de huisarts gweest? Logopedie of zo is misschien ook wat

Antwoorden (1)

Indien mogelijk wordt de aandoening die een dysfagie veroorzaakt medisch behandeld. Maar soms kan dat niet. Dat is vaak het geval bij neurologische aandoeningen. De behandeling kan bestaan uit een of meer delen van onderstaande opsomming.
Slikrevalidatie door een logopedist. Dit kan omvatten:
o het trainen van de aangedane spieren.
o het compenseren van de slikstoornis door specifieke sliktechnieken.
o aanpassing van het dieet, zoals het veranderen van de dikte of structuur van de voeding of het verdikken van dranken.
Sondevoeding geven als iemand niet genoeg kan eten en drinken.
Een goede mondverzorging. Een slechte mondhygiëne leidt sneller tot een (ernstige) longontsteking. De mondverzorging is nog belangrijker als iemand helemaal niet meer kan slikken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ga met slikproblemen altijd naar uw arts. Onderstaande tips kunnen helpen om het risico op verslikken te verminderen.
Maal of pureer het eten wanneer kauwen en wegslikken van de voedselbrok een probleem zijn.
Bij problemen met slikken van dunne vloeistoffen kan het drinken verdikt worden. Dit gebeurt vaak in samenspraak met de logopedist of arts.
IJskoud voedsel of drinken is vaak gemakkelijker door te slikken.
Let op met etenswaren die zaadjes, nootjes, vliesjes of korreltjes bevatten. Hierdoor is het risico op verslikken groter.
Pas op met droog of korrelig voedsel (zoals cake en hardgekookt ei). Houd het voedsel smeuïg.
Zorg ervoor dat de maaltijd uit één dikte bestaat. Soep met balletjes of sinaasappels bijvoorbeeld bestaan uit dunne vloeibare bestanddelen en uit vaste bestanddelen. Dit kan lastig te slikken zijn.
Zit zo rechtop mogelijk bij het eten.
Zorg ervoor dat er niet te veel afleiding is. Praat niet tijdens het eten.
Eet rustig en neem kleine hapjes.
Controleer na de maaltijd of de mond goed leeg is.
Poets de tanden regelmatig.
fremar