Bevat de WEC pil overal dezefde concentratie?

Ik slik ethinylestradiol/levonorgestrel 0.03/0.15 mg, daarom denk ik dat elk tablet dezelfde concentratie bevat... Is dit het geval? Dat betekent dat halve strips gewoon gebruikt kunnen worden...
O
Bedankt :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat lijkt me wel, je kunt tenslotte ook uit een reservestrip een pil nemen als je bijvoorbeeld overgegeven hebt, of aan de diarree bent geweest. Toch adviseer je, indien mogelijk contact op te nemen met je apotheek, dan weet je zeker dat er niets mis kan gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hebben ze allemaal dezelfde kleur?
Ja, dan zijn ze (zeer waarschijnlijk) hetzelfde.
Thecis
7 jaar geleden
@Jackd.
Het is dat je reacties niet kan minnen. Elk wit pilletje is een paracetamol?? Was het maar waar dat kleur alles zegt. Ook als je het over dezelfde soort medicijnen hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis. het gaat hier om "de pil".
Zijn in één strip alle pillen dezelfde kleur dan zijn ze hetzelfde.
Maar er staat ondertussen een antwoord dat het allemaal wat verder uitlegt.
Thecis
7 jaar geleden
@Jackd
Als ze in 1 strip zitten, klopt dat ja. MAAR de vraagsteller heeft het over dat ze "halve strips heeft liggen" (meervoud!). Ook al zijn de actieve stoffen hetzelfde, de pillen hoeven niet dezelfde kleur te hebben. WEC pil kan sowieso al 0.02 / 0.015 of 0.03 / 0.015 mg bevatten. Op strips behoort het verschil te staan, maar onderzoek vanuit de pharmaceutische industrie heeft al aangetoond dat het gross van de mensen NIET leest. Waarschijnlijk hebben ze inderdaad verschillende kleuren (juist om die reden), maar tussen fabrikanten kan daar nogal verschil in zitten. Dan volgt er nog een ander punt. Vanwege het preferentiebeleid van de zorgverzekeraars kan het ook per maand verschillen welke fabrikant van de pil wordt vergoed. Dus kan het maar zo zijn dat de vraagsteller strips van verschillende fabrikanten heeft liggen. Ik weet het niet. En zij heeft er niets over gezegd dus tenzij je haar persoonlijk kent, weet jij het ook niet. Dus aangeven in een reactie dat als het dezelfde kleur heeft het (zeer waarschijnlijk) dezelfde pillen zijn, is gewoon onzinnig omdat het op een aanname gebasseerd is dat het om 1 stripje gaat. Wellicht heb je gelijk, maar dan heb je gewoon geluk gehad. Het feit dat er nu een antwoord is gegeven dat het dieper uitlegt, is al helemaal geen reden om de mijn kritiek op de reactie te herzien (ook al heeft de vraagsteller nu bevestigd dat het om dezelfde concentratie gaat. Zij behoort dus tot de minderheid die het dus wel leest. Deze opmerking kwam 8 uur NA jouw reactie). Het is en blijft een gebrekkige reactie waarvan ik het jammer vind dat ik het niet kan minnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@thecis klopt helemaal het is niet de bedoeling dat andere mensen deze vraag lezen en er misverstanden ontstaan! Ik krijg altijd dezelfde pil ivm overgevoelig voor hulpstoffen van andere pil(len). En ik check inderdaad wat erop staat maar ik snap dat er veel mensen zijn die dat niet doen.
Bedankt voor de reacties!

Het beste antwoord

Dat is niet zo maar te zeggen. Ethinylestradiol/levonorgestrel wordt in verschillende vormen gemaakt. Gelukkig moet je de verschillende vormen wel kunnen herkennen:

De meest voorgeschreven vorm is de eenfase-pil (microgynon '20'/'30'/'50', Lovette, stederil of gewoon merkloos). Bij deze zitten er 21 tabletten in elke strip en elk tablet ziet er hetzelfde uit.
In dit geval bevat elke tablet dezelfde hoeveelheid medicijn.

Ethinylestradiol/levonorgestrel bestaat ook als driefase-pil (trigynon, trinordiol). Bij deze zitten er weer 21 tabletten in elke strip; 6 bruine 5 witte en 10 gele of oker kleurige.
In dit geval bevatten de tabletten met eenzelfde kleur dezelfde dosis medicijn, maar tabletten met een andere kleur hebben een andere dosis.

Ethinylestradiol/levonorgestrel wordt ook wel voorgeschreven als continu gefaseerd prepraat (Seasonique). Elk doosje bevat dan 91 tabletten; 84 roze en 7 witte.
Ook nu geldt weer dat de roze allemaal dezelfde dosis bevatten en de witte een andere dosis.

Het is dus afhankelijk van welke jij hebt gekregen. In de meeste gevallen zal het gaan om de eerste. Welke van deze door WeCare geproduceerd worden weet ik niet uit mijn hoofd, in ieder geval ook weer de eerste.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat dacht ik dus ook. Ik heb dus die 21 dagen en ze zien er allemaal hetzelfde uit. Verder staat de concentratie 0.3/0.15mg daarom lijkt het me eigenlijk al dat ze allemaal dezelfde concentratie moeten hebben.