Waarom mag je iemand met hyperventilatie geen zuurstof toedienen?

Toegevoegd na 38 minuten:
Dit schijnt heel gevaarlijk te zijn, maar waarom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (3)

Iemand die hyperventileert, voelt zich benauwd, maar heeft geen zuurstofgebrek.
Hij heeft zelfs al teveel zuurstof. Daarom is het aan te raden om iemand die hyperventileert in een zakje te laten blazen en deze lucht weer in te laten ademen.

-----Als iemand hyperventileert, geeft hij te veel koolzuurgas af en neemt hij, doordat er te diep geademd wordt, te veel zuurstof op. Hierdoor verandert het evenwicht tussen zuurstof en koolzuur in het bloed, er ontstaat een tekort aan koolzuur in het bloed en de weefsels, waardoor je als het ware een 'zuurstofvergiftiging' krijgt. ------
Erna55
7 jaar geleden
Eenvoudig gezegt is Hyperventilatie een "tekort" aan kooldioxyd. En niet
aan zuurstof!! Bij hyperventialtie moet je er dus voor zorgen dat de
kooldioxyd-aandeel weer stijgt om de ademprikkel te krijgen. Dit gaat alleen
wanneer je het slachtoffer in een "zakje" laat ademen zodat hij zijn eigen
lucht (met minder zuurstof) weer inademt.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar waarom is het zo gevaarlijk om dan zuurstof toe te dienen?
Omdat hij door het te snelle inademen al teveel zuurstof binnenkrijgt. Vandaar dat men mensen die hyperventileren in een zakje laat blazen, zo ademen ze lucht in waar juist minder zuurstof in zit
anneliez