Wat moet ik doen tegen een meisje met woedeaanvallen?

Hallo allemaal,
Ik heb een meisje in mijn klas zitten die de heletijd woedeaanvallen heeft en ik ben best wel bang. Op werkweek waren een vriendin en ik aan het praten over hoe irritant broers en zussen waren en toen kreeg dat meisje een woedeaanval tegen ons. Ze duwde mij van mijn hoogslaper en het andere meisje drukte ze keihard tegen de muur voordat de jongens uit onze klas tussenbeide kwamen.

Ook was er een keertje dat ze niet stopte met boeren laten en een jongen uit mijn klas vroeg of ze wilde stoppen. Hij kreeg twee linealen naar zijn hoofd en toen iedereen stopte met praten drukte ze het gezicht van het meisje naast haar keihard op de tafel. Deze heeft nog een paar weken met een wond op haar kin rondgelopen

Het meisje in mijn klas heeft geen autisme en ik ben doodsbang voor haar. Soms heb ik zelfs nog nachtmerries over haar en als we naar onze mentor gaan zegt deze dat we het niet moeten uitlokken. Maar dat doen we niet!

Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wanneer ik je verhaal zo lees heb je een aantal concrete voorbeelden. Het overkomt ook anderen en jij voelt je niet veilig meer op school.

Een mentor MAG DIT NIET WEGWUIVEN !!!

Ga eens samen met meer mensen tegelijk met je mentor praten. B.v. je ouders, of andere kinderen die het overkomen is. Of praat eens met een andere leraar, waar je wél vertrouwen in hebt.

Kinderen met woedeaanvallen hebben daar vaak een reden voor die jij niet kan voorzien. En het probleem voor haar oplossen kan je al helemaal niet. Jij hebt recht op een veilige school en mag daar ook om vragen.

Hopelijk vinden de volwassenen een oplossing waar zowel jij als ook het betreffende meisje mee geholpen zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+;Goed overdacht antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+; Er dient minstens nagegaan te worden welke gedragingen bij het kind vooraf gaan aan een woedeaanval. Dit kan door observatie of het gewoon aan het kind zelf vragen wanneer het
merkt dat de boosheid verandert in een woedeaanval. Daar is deskundige therapie voor nodig.
Als een mentor zegt: jullie moeten het niet uitlokken, ziet deze de situatie anders dan de leerlingen die vinden dat zij het niet uitlokken.
Het kan zijn dat het meisje het ook aanvoelt als uitlokken, Een therapie voor het meisje waarbij behandeling van gedragsproblemen centraal staat, maakt haar leven misschien een stuk prettiger. Minder kans dat zij door haar ongecontroleerde gedrag nog eens ergens moet verschijnen waar het jeugdstrafrecht wordt toegepast.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@JoanDArc
Helemaal mee eens !
Maar het is aan de volwassenen dit goed te begeleiden en (eventueel) een therapie in gang te zetten. Niet aan de kinderen zelf.

Die mentor moet aan het werk !
Hopelijk is 'ie dat (buiten het zicht van de kinderen) al.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juistem. Vooral belangrijk dat het probleem niet bij de klasgenoten gelegd wordt. Dit is een probleem dat door volwassenen moet worden opgelost, het bij de kinderen neerleggen die zich hierdoor niet meer veilig voelen is van de zotte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ozewiezewoze enz. zeker moet die mentor als de bliksem aan het werk, zelfs al bij de kleinste indicatie als het begrip woedeaanval valt. Het is niet mijn gewoonte te oordelen over iemand die ik niet ken, maar als deze mentor nog niet bezig is achter de schermen, lijkt deze mij toch van het gemakzuchtige (laffe) wegkijk soort. Dit meisje voelt zich niet alleen buitengesloten maar wordt ook buitengesloten.
Wat een rotgevoel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gemakzuchtig, of hij heeft totaal niet door wat er nu eigenlijk speelt. Beide opties zijn imho even kwalijk. Als een leerling vertelt dat een medeleerling dusdanige woedeaanvallen heeft dat het gewoon niet veilig is in de klas en je hebt als mentor geen idee waar het over gaat of het probleem is wel bekend maar in jouw ogen niet zo ernstig, dan moet je toch even HEEL goed door gaan vragen zodat je te weten komt wat er nu precies aan de hand is. Zelfs als de mentor achter de schermen al bezig zou zijn dan heeft hij niet goed gecommuniceerd over de gang van zaken, of ten minste niet gecontroleerd of de boodschap die hij wilde geven goed is overgekomen. Alleen al het feit dat VS deze vraag stelt ('wat moet IK hieraan doen') geeft aan dat zij een verantwoordelijkheid voelt die zij helemaal niet zou moeten voelen. Het meisje met woedeaanvallen heeft een probleem dat door de uitingsvorm een probleem is geworden van de hele klas, en degene die verantwoordelijk zou moeten zijn voor de veiligheid in de klas én een belangrijke signaalfunctie heeft voor wat betreft het probleem van het meisje met de aanvallen, legt vervolgens beide problemen bij de rest van de klas neer. Dan kun je inderdaad wel concluderen dat de mentor ergens iets fout doet. Of dat nu een inschattingsfout is, laksheid of een communicatiefout; er gaat hoe dan ook IETS fout.