begin december ben ik gestopt met roken. nu ben ik schildkkierpatient en slik euthyrox 137,5. heeft dit ivloed op mijn schildklierfunctie?

Krijg erg last van mijn spieren en gewrichten sinds een paar weken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou zeggen vraag het op de Facebook groep van SON. Schildklier Organisatie Nederland. Daar kun je terecht met al je vragen iver de schildklier .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of, ook wellicht een idee, informeer bij de huisarts of apotheker.
Ritsuka
7 jaar geleden
laat anders opnieuw prikken bij de huisarts, of bel in elk geval even om dit te vragen
Ritsuka
7 jaar geleden
http://vgns.info/blogs/voeding/item/de-relatie-tussen-roken-en-de-schildklier

Antwoorden (1)

De enige manier om daar achter te komen is door je schildklierfunctie te laten bepalen via je huisarts. Het is zeker wel mogelijk dat je schildklier na het stoppen met roken trager gaat werken en daarmee dat je een hogere dosering euthyrox nodig hebt, al zou dat bij een goede instelling op euthyrox wel mee moeten vallen.

Ik vond toevallig deze vraag van 5 jaar geleden:
https://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/203630/stopt-roken-schildklier-langzamer-gaan
Zo stellig als de beantwoorders van die vraag, wat het wegwuiven van de invloed van (stoppen met) roken op de schildklierfunctie betreft, kan ik niet zijn.

Het is bekend dat rokers minder vaak een traag werkende schildklier hebben dan niet-rokers. Rokers hebben daarentegen vaker een te snel werkende schildklier dan niet-rokers. Rokers die stoppen met roken hebben in de eerste drie jaar een verhoogd risico op het ontwikkelen van een traag werkende schildklier; in het eerste jaar is de kans op het ontstaan daarvan zelfs 7 maal verhoogd.
Het lijkt erop dat roken de schildklierfunctie dus wat verhoogd; waarom dat gebeurd is nog maar ten dele opgehelderd.

Na stoppen met roken ontstaan er (vaker dan bij andere mensen) antistoffen tegen thyreoperoxidase (een enzym dat betrokken is bij de vorming van het schildklierhormoon) en thyroglobuline (het transport-eiwit van het schildklierhormoon). Door de antistoffen kunnen beiden hun werking niet uitoefenen waardoor de hoeveelheid schildklierhormoon in het bloed dus afneemt.
Waarom en hoe die antistoffen vormen is nog niet bekend.

Nu gaat bovenstaande toch met name over mensen die nog niet bekend waren met een trage schildklier. Bij u is de situatie net iets anders; u slikt immers al euthyrox. Bij een goede instelling op euthyrox (of thyrax) geldt dat de complete productie van schildklierhormoon van het lichaam wordt overgenomen door de medicatie; bij een juiste instelling produceert je lichaam dus geen/ nauwelijks meer zelf schildklierhormoon. Dat betekent dat een eventuele remming van het thyreoperoxidase voor u geen betekenis heeft. Een verminderd transport door minder thyroglobuline werkt ook bij u nog nadelig.
Het stoppen met roken heeft bij u dus minder invloed dan dat bij sommige anderen het geval kan zijn, maar een zekere daling van de schildklierfunctie is zeker niet ondenkbaar en daarom is een controle daarvan zeker te overwegen.