Is dit kans op hersenschudding?

Hallo,
Ik heb net mijn hoofd keihard tegen een tafel gestoten. Ik voel nu soms kleine steekjes daar en ben een beetje misselijk maar ik ben bang dat dit iets heel ergs is zoals een hersenschudding of misschien zelfs wel een hersenbloeding? Ik kan niet stoppen met erover te piekeren :(

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik voel me ook draaierig

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Ongeacht of het wel of geen hersenschudding is, heeft je hoofd nu duidelijk rust nodig. Weinig geluid en weinig licht. Ga liggen, gordijnen dicht en zeker niet naar een beeldscherm kijken. Gewoon een uurtje rustig blijven liggen. De kans dat het in de loop van de dag over gaat is veel groter dan de kans dat je nu iets ernstigs hebt. Blijven de klachten, ga dan even langs een arts. Maar bij een hersenschudding kan die ook niks doen, alleen adviseren om rust te houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misselijkheid zo idd een symptoon kunnen zijn, https://www.gezondheidsnet.nl/hersenen-en-geheugen/dit-moet-je-niet-doen-bij-een-hersenschudding

Het beste antwoord

Als je niet buiten bewustzijn bent geweest, spreken we niet van een hersenschudding. Ik ga er vanuit dat je het hier wel gemeld zou hebben als er sprake was van bewustzijnsverlies, dus in dat geval is er geen sprake van een hersenschudding.

Maar ook zonder hersenschudding kun je natuurlijk best even een beetje van slag zijn en hoofdpijn hebben na een harde val of stoot. Het klinkt echter vooral alsof je met name heel bang bent om iets ernstigs te hebben, en dan ga je vanzelf meer letten op alles wat je voelt. Doe het gewoon een beetje rustig aan, neem eventueel wat paracetamol en zorg dat je voldoende drinkt. Vanavond heb je een bult op je hoofd en die kan erg gevoelig zijn, maar ernstig is dat niet.

Een hersenbloeding door het stoten van je hoofd is vrij onwaarschijnlijk. Het overgrote deel van de hersenbloedingen is niet traumatisch maar treedt min of meer spontaan op bij personen boven de 65 jaar die behoren tot een risicogroep. En omdat veel mensen het verschil niet weten tussen een herseninfarct en een hersenbloeding, worden heel vaak gezegd dat iemand een hersenbloeding heeft gehad, terwijl het eigenlijk een infarct was. Zo'n 90% van de CVA's betreft infarcten, dus het kan goed zijn dat je indruk van hoe vaak hersenbloedingen voorkomen, al niet klopt. En van de daadwerkelijke hersenbloedingen is het overgrote deel dus niet traumatisch.

Het feit dat je deze vraag stelt en je zorgen maakt toont aan dat je in elk geval geen acute bloeding hebt. Een subacute bloeding na een relatief klein trauma (hoe hard je je ook stoot, het is nog altijd relatief klein als je vergelijkt met hoogenergetische trauma's als auto-ongevallen met grote snelheid) komt vooral voor bij ouderen en bij mensen die al een zwakke plek in hun vaten hebben.

Ik kan je natuurlijk niet zeggen dat jij zeker weten geen hersenbloeding hebt, maar de kans is al met al zeer klein. Mocht je echter uitvalsverschijnselen krijgen aan één kant van je lichaam, andere neurologische afwijkingen krijgen of je ernstige zorgen blijven maken, neem dan contact op met een arts.

Maar probeer voor nu jezelf wat af te leiden, want als je teveel gaat letten op wat er in je lichaam gebeurt, kun je gaan hyperventileren en dan krijg je vanzelf verschijnselen die lijken op neurologische uitval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
+
Met 'traumatisch' bedoel je hier neem ik aan de oorzaak: veroorzaakt door iets van buitenaf.
Voor veel mensen die niet medisch zijn onderlegd heeft 'traumatisch' de betekenis van heftig en/of langdurig psychisch lijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet u ook hoelang het ongeveer duurt tot je nog kans hebt na de stoot op een onverwachtste hersen bloeding? Het gaat nu een stuk beter maar ik ben wel een beetje bang dat ik nu opeens een hersenbloeding krijg. Ik was gisteren naar de huisarts geweest omdat ik opeens heel erg duizelig was en trillerig, volgensmij kwam het meer door de paniek want ik heb de laatste tijd last van een angststoornissen. En sorry als ik u lastigval met al mijn problemen ik weet soms niet wat ik met mezelf aan moet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iedereen doet vrijwillig mee aan deze site hoor, dus je valt niemand lastig ;-) Maar jouw probleem is niet dat je het risico loopt op een hersenbloeding, jouw probleem is je angst. En volgens mij heb je dat zelf ook wel door. Weet je eigen huisarts daar vanaf, van je angst op dit gebied? Ik weet niet of het iets is dat alleen af en toe de kop opsteekt of dat je er vrijwel continu last van hebt, maar als het je echt hindert in het dagelijks leven, als je er echt onder gebukt gaat, dan is het belangrijk om daar iets mee te doen. Angst voor het krijgen van ziektes, de overtuiging een ernstige ziekte te hebben of het constant letten op mogelijke signalen van je lichaam is namelijk óók een aandoening, maar dan een psychische in plaats van een lichamelijke. Er zijn behandelingen voor mogelijk, en het is ook belangrijk om goede afspraken te maken met je huisarts over hoe jullie hier mee omgaan. Sommige mensen met dit soort angsten zijn weer helemaal gerust gesteld als de huisarts even een klacht beoordeelt en indien nodig aanvullende onderzoeken aanvraagt, terwijl bij anderen de angst daardoor niet minder wordt maar soms zelfs erger. Bij die eerste groep mensen heeft de huisarts idealiter een andere rol dan bij de tweede, en daarom is het goed om afspraken te maken, zélfs als jouw angsten alleen af en toe naar voren komen als je een nieuwe klacht hebt en je daarom misschien geen gerichte behandeling voor je angst nodig hebt.